بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > اقتصادی > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


خرید و فروش وام مسکن ، معاملاتی قانونی یا غیر قانونی ؟
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1385/4/25

هر چند که هدف پرداخت وام مسکن از سوی سیستم بانکی کشور، راهکاری برای بالابردن قدرت خرید مردم عنوان شده اما شواهد نشان می دهد که نه تنها سیاست پرداخت وام مسکن نقش موثری در خانه دار شدن افراد جامعه داشته بلکه در نهایت موجب ایجاد بازار دلالی خرید و فروش وام مسکن شده است .

    تا کنون هیچ یک از نهادها و دستگاه های مرتبط پاسخی صریح در مورد مشروع بودن یا نبودن خرید و فروش وام های مسکن ارائه نکرده‌اند .
      انتشار روز افزون آگهی های خرید و فروش وام مسکن در صفحات نیازمندی‌های  برخی رسانه‌ها، علاوه بر رونق بازار دلالان  این گونه معاملات ،  موجب بر هم زدن سیستم اقتصاد مسکن شده است . 
      هر چند که هدف پرداخت وام مسکن از سوی سیستم بانکی کشور،  راهکاری برای بالابردن قدرت خرید مردم  عنوان شده  اما شواهد نشان می دهد که نه تنها سیاست پرداخت وام مسکن نقش موثری در خانه دار شدن  افراد  جامعه داشته بلکه در نهایت موجب ایجاد بازار دلالی خرید و فروش وام مسکن شده است .
      این درحالی است که متاسفانه و در بسیاری از موارد  عدم شناخت و آگاهی خریدار از قوانین معامله  موجب متضرر شدن و در نتیجه شکایت های بی شمار خریداران شده  است  .
      مصطفی قلی خسروی ،  رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران ،  عدم انتقال سند وام بانکی به نام خریدار و بی اعتبار شدن وکالت نامه فروش وام بانکی در صورت فوت شخص فروشنده وام از سوی وارثین  را از جمله مشکلات خرید و فروش  وام مسکن  اعلام کرده و  به متقاضیان توصیه کرده است که جدا از این اقدام خودداری کنند.
     علی رغم درخواست های  متعدد در مورد اظهار نظر در مورد  قانونی و مشروع بودن خرید و فروش وام مسکن اما تا کنون هیچ یک ازنهادها و دستگاه های مرتبط  ، پاسخی صریح در مورد مشروع بودن یا نبودن این گونه معاملات ارائه نکرده اند .
       خسروی با اشاره به اعلام ممنوعیت خرید و فروش وام مسکن از سوی واحدهای صنفی این اتحادیه، می گوید: علی رغم ذکر خرید و فروش وام مسکن در قانون 10 مدنی  اما با توجه به وجود مشکلات متعدد در راستای اجرای این امر، اتحادیه مشاوران املاک خرید و فروش وام بانکی مسکن را ازسوی واحدهای صنفی خود ممنوع اعلام کرده است.
      در همین حال، مهدی موذن  رئیس کانون کاردان های فنی  ساختمان نیز با ذکر این پرسش که آیا معاوضه پول در قالب خرید و فروش وام مسکن از نظر قانونی و شرعی صحیح است یا خیر؟  اظهار می دارد: مگر می شود اعتبار در اختیار بانک‌ها را روزنامه ها و جراید تبلیغ کنند ؟
      به گفته کارشناسان، خرید و فروش وام مسکن  خارج از اصول اقتصادی بوده و موجب برهم زدن سیستم اقتصاد بازار مسکن خواهد شد .
     موذن خرید و فروش وام مسکن را یکی از معضلات اقتصاد مسکن در کشور می داند، و تاکید می کند:  عملکرد غیر اصولی  تعدادی از بانک ها و ارتباطات ناسالم  موجود در بخش های اداری  بانکی  موجب  ترویج معامله وام مسکن  شده است .
     وی  تصریح می کند : غیر کارشناسی بودن آئین نامه های وام های  بانکی  موجب شده که  وام های مسکن عمدتا به افرادی  که نیاز ندارند، پرداخت شود به طوریکه افراد نیازمند مجبورند به دلیل عدم دریافت مستقیم وام از بانک‌ها ، وارد بازار خرید و فروش  شده و  وام مورد نیاز خود را از  دلالان  خریداری کنند  .
      پایین بودن میزان وام های مسکن نیز می تواند دلیلی دیگر برای   معامله این گونه وام ها باشد، به طوریکه  عدم تناسب میان قیمت مسکن و وام های  پرداختی  موجب شده که  دریافت کننده وام  پس از اطمینان از عدم خرید یک واحد مسکونی و با  کمک دلالان ،  وام دریافتی خود را تبدیل به پول  می کند .
     عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن کشور نیز با انتقاد از  انبوه  آگهی های  خرید و فروش  وام های  3 تا 10 میلیون تومانی  در روزنامه  های کثیر الانتشار، می گوید: با توجه به متوسط قیمت 30 میلیون تومان برای یک واحد مسکونی در کلان شهرها و مراکز استان ها ، وام 10 میلیون توما نی حتی پنج درصد از متقاضیان را صاحب خانه نمی کند به طوریکه  بخش اعظم این وام ها وارد بازار سیاه شده که آثار تورمی بسیاری را نیز به همراه خواهد داشت  .
      مجتبی بیگدلی با اشاره به اینکه  99 درصد از دریافت کنندگان وام 10 میلیون تومانی مسکن نمی توانند با این وام خانه خریداری می کنند ، تاکید می کند که طبعا  بهترین راه  برای استفاده از این وام فروش این وام های است، به طوریکه هم اکنون این وام ها حدود  3 میلیون تومان خرید و فروش می شود .


منبع خبر: خبرگزاری مهر
تعداد مطالعه 3524 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
بررسي طرح حمايت از احیاء و نوسازی بافت‌هاي فرسوده درمركز پژو هش‌هاي مجلس شورای اسلامی
افزايش معاملات پيش‌فروش در بازار مسكن
مدیر عامل شرکت مادر: با وديعه اسكان موقت انقلابی ديگر در حركت نوسازي و بهسازي بافت فرسوده پدیدار گشت
وام 30 ميليون دلاري بوشهر متولي مشخص ندارد.
وزير مسکن و شهرسازي اظهارداشت : دولت براي تامين زيرساختهاي آب و برق و تصفيه خانه فاضلاب مسکن مهر
چند تن از دست اندركاران بخش مسكن، ركود در اين بخش را از مهمترين مشكلات انبوه سازان مسكن دانستند .
315 میلیارد تومان یارانه به بانک‌ها برای بازسازی 200 هزار واحد مسکونی روستایی در سال‌جاری اعطا ش
معاون وزيرمسكن و شهر سازي :براي ساخت يک ميليون و 39 هزار واحد مسکوني درکشور عقد قرارداد شده است
معاون اول رئيس جمهور خبرداد : دولت مصمم است تا پايان دولت دهم همه مردم صاحب‌ خانه شوند
روزنامه وطن امروز مورخ 21 /6/ 1389 مقاله ای تحت عنوان خروج مسکن از بازارسرمایه
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 6 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 128 مرتبه
 » بازدید دیروز: 706 مرتبه
 » کل بازدید: 2397008 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • موید علایی

  • خانه هوشمند

  • حمام خان

  • خانه رشتیان

  • کارخانه اقبال

  • ساختمان تجاري- فرهنگي ياسپيرين

  • مجتمع تجاری یاسپیرین ( علیچی )