بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > اقتصادی > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


افزايش معاملات پيش‌فروش در بازار مسكن
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1389/10/29

پيش‌فروش آپارتمان‌هاي مسكوني كه تا قبل از «هدفمندي» از رونق افتاده بود، اكنون به مناسبت اجراي قانون يارانه‌ها، با استقبال گسترده روبه‌رو شده است؛ به گونه‌اي كه طرف تقاضاي مسكن براي در امان ماندن از نوسان قيمت در آينده، به سمت پيش‌خريد با قيمت‌هاي كنوني روآورده است و سازنده‌ها نيز براي پيش‌خريد مصالح از اين نوع معامله استقبال مي‌كنند. در حال حاضر نرخ پيش‌فروش مسكن در تهران به مراتب پايين‌تر از نرخ فروش واحدهاي آماده استفاده است؛ اما آنچه در بازار پيش‌فروش بايد مد نظر پيش‌خريداران قرار بگيرد، ثبت «قيمت مقطوع» در قرارداد است.

بازار پيش‌فروش واحدهاي مسكوني كه در ماه‌هاي اخير به‌خاطر افزايش معاملات ملكي و رونق خريد و فروش «واحد آماده»، از چشم متقاضيان دور شده بود، اكنون در يك ماه اول اجراي قانون يارانه‌ها مجددا با استقبال روبه‌رو شده است.
در چند هفته اخير، پيش‌فروش مسكن از طرف انبوه‌سازان شدت گرفته و اين رويداد با واكنش مثبت از طرف پيش‌خريداران همراه شده به‌طوري كه دو طرف از آنجا كه منافع بلندمدت خود را در «معامله پيش از ساخت» مي‌بينند به اين سمت متمايل شده‌اند.
انبوه‌سازان در نظر دارند با پيش‌فروش پروژه‌هاي آماده ساخت، منابع مالي براي پيش‌خريد مصالح‌ساختماني را تامين كنند تا عمليات احداث، از هر گونه افزايش جزئي هزينه‌ها ناشي از تغيير قيمت مصالح در ماه‌هاي آتي، در امان بماند.
در طرف مقابل انبوه‌سازان، متقاضيان خريد مسكن هستند كه آنها نيز با تصور تغيير قيمت در آينده، به سراغ پروژه‌هاي پيش‌فروش آمده‌اند تا با قيمت‌هاي كنوني، براي خريد واحد مسكوني اقدام كنند.
اطلاعات دريافتي توسط خبرنگار دنياي‌اقتصاد از بنگاه‌هاي مسكن حاكي است در حال حاضر متوسط قيمت پيش‌فروش هر متر مربع آپارتمان در مقايسه با قيمت فروش واحد آماده، مقرون به صرفه است به‌طوري كه نرخ‌هاي پيش‌فروش در برخي مناطق تهران بسيار كاهش داشته است.
در اوضاع كنوني آنچه بايد از طرف پيش‌خريداران مسكن مورد توجه قرار بگيرد و به عنوان بندي از مفاد قرارداد پيش‌فروش، لحاظ شود، تثبيت و قطعيت قيمت مورد توافق است.
پيش‌‌خريد مسكن در شرايط حاضر در صورتي به نفع پيش‌خريداران است كه قيمت قطعي باشد. در اين حالت، چنانچه طي يك‌سال آينده سازنده با افزايش هزينه ساخت مواجه شود، اگر قرارداد پيش‌فروش به لحاظ قيمت نهايي، شفاف باشد، سازنده اجازه تغيير قيمت را ندارد.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، رونق در بازار پيش‌فروش يكي از نتايج ملموس اجراي قانون يارانه‌ها است كه به‌تازگي در بازار مسكن ظاهر شده است. ناظران بازار مسكن پيش‌بيني مي‌كنند رونق معاملات پيش‌خريد مسكن حداقل تا پايان سال جاري ادامه خواهد داشت.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، پیش فروش در بازار مسکن گزینه دیگری برای خرید و فروش املاک، اما با شرایط پرداخت متفاوت است که معمولا خریداران با بودجه کم برای خرید و همچنین سازنده‌هایی با سرمایه کم برای ساخت و ساز به این روش روی می‌آورند.
مساله‌ای که طی یک ماه گذشته با شروع اجرای قانون یارانه‌ها در بازار مسکن مورد بحث برخی از متقاضیان قرار گرفته، این است که وضعیت بازار پیش فروش واحدهای مسکونی چطور است، آیا تغییری در آن حاصل شده یا نه؟
تعدادی از مشاوران املاک فعال در مناطق مختلف تهران دراین باره اظهارات متفاوتی ارائه کردند که بیانگر این موضوع است که وضعیت بازار معاملات ملکی در مناطق مختلف مشابه نیست و سردرگم است.
عدم تاثیر هدفمندي؟
بنگاهداری در منطقه تهرانپارس درباره تاثیر اجرای قانون یارانه‌ها بر بازار پیش‌فروش واحدهای مسکونی به دنیای اقتصاد گفت: از يك ماه گذشته که طرح تحول اقتصادی آغاز شد تا به امروز هیچ تاثیری بر وضعیت پیش فروش املاک نداشته است؛ به‌طوری که می‌توان گفت اوضاع این بخش از بازار مسکن نسبت به چند ماه اخیر بدون تغییر باقی مانده است.
بابک در ادامه افزود: تاثیر هدفمندی یارانه تنها روی ذهنیت افرادی که در رفت و آمد به بازار مسکن هستند، بوده است؛ چراکه هر مراجعه کننده دید متفاوتی به وضعیت آینده مسکن دارد.
این مشاور املاک خاطرنشان کرد: البته آینده بازار مسکن از لحاظ قیمت کاملا به وعده‌های دولت و مسوولان مسکن بستگی دارد؛ چراکه قبل از اجرایي شدن طرح هدفمند شدن یارانه‌ها، آنها این امید را دادند که با ارائه بسته‌های حمایتی از افزایش قیمت مصالح جلوگیری خواهند کرد.
در شرایط فعلی، جو بازار ترجیح می‌دهد که قیمت‌های پیشنهادی از ثبات برخوردار باشد، زیرا افزایش قیمت منطقی نیست و کاهش بیش از حد معمول نرخ فروش نيز به سود مالک نیست.
موافق ثبات در قیمت‌ها هستیم
یکی دیگر از فعالان بازار مسکن در منطقه فرمانیه اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها، گمانه زنی‌ها از سوی متقاضیان بازار، درباره وضعیت قیمت مسکن باعث شده که نرخ‌های پیشنهادی تغییر کند.
حسینی تاکید کرد: اکثر خریداران به خصوص آنهایی که در قالب مستاجر هستند از مسوولان بخش مسکن و همچنین دولت توقع زیادی در رابطه با ثبات و عدم افزایش قیمت دارند و آنها از مسوولان انتظار دارند که بازار مسکن را از ریشه، تحت حمایت‌های مالی قرار دهند؛ چراکه بازار مسکن تنها به سازنده و بنگاهدار ختم نمی‌شود، بلکه صدها شغل مرتبط با بازار مسکن هستند که باید اقلام آنها از بابت قیمت مورد بررسی و حمایت قرار بگیرد تا از این طریق بتوان در مقابل افزایش قیمت احتمالی ایستادگی کرد.
وی همچنین اذعان کرد: به‌طور یقین در مواقعی که اکثر مالکان نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای خود را افزایش می‌دهند به دلیل افزایش قیمت مصالح و اقلام، خدمات، تاسیسات، دستمزد کارگران و غیره است؛ در غیر این صورت هیچ سازنده‌ای راضی به گران فروشی نخواهد بود مگر آن دسته اندک از سازنده‌ها در بازار مسکن که بیشتر حکم یک سوداگر را دارند و همیشه در بازار حضور دارند.
این بنگاهدار در ادامه افزود: مشاوران املاک همیشه از بازار مسکن انتظار قیمت‌های منصفانه را دارند تا خریداران با کمترین مشکلات بتوانند واحد مورد نظر خود را خریداری کنند.
اگر در حال حاضر که برخی از فروشنده‌ها قیمت‌ها را تغییر داده‌اند مابقی مالکان هم بخواهند از روش آنها تبعیت کنند، با توجه به قدرت مالی خریداران، شرایط تورمی که 3 سال پیش در بازار مسکن پیش آمده بود، دوباره ایجاد خواهد شد و باید انتظار رکود و تورم دیگری را داشته باشیم.
تغییرات جزئی در بازار پیش‌فروش
اسدی، مشاور املاکی در حوالی شهرزیبا درباره اوضاع و احوال بازار پیش فروش واحدهای مسکونی گفت: تعداد کمی از فروشنده‌ها طی چند هفته گذشته نرخ تعیین شده پیش فروش واحدهای خود را تغییر داده‌اند و این تغییرات برای واحدهای متراژ کوچک بیشتر محسوس بوده است و این تغییر قیمت به دلیل شایعاتی بوده که خود متقاضیان باعث آن شده‌اند.
وی به این مساله اشاره کرد: این روزها بسیاری از مراجعه کنندگان به بازار مسکن از میزان قیمت آتي فروش بحث می‌کنند و اینکه چه اتفاقی شامل حال قیمت‌ها (گرانی یا ارزانی) می‌شود كه اين باعث شده تا آنها به پیشگیری قبل از مداوا روی بیاورند و طبق محاسبات و پیش‌بینی‌های خود ترجیح دهند قیمت‌ها را تغيير دهند.
دوباره احتكار؟
طی دو هفته اخیر بنا به گفته برخی از مشاوران املاک تعدادی از مالکانی که واحدهای خود را برای پیش فروش به بازار عرضه کرده‌اند، هم‌اکنون با شیوه جدید دست به احتکار زده‌اند.
یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه گیشا به دنیای اقتصاد گفت: اگر مالکی مدت زمان ساخت سازه خود را حدود 12 ماه پیش‌بینی می‌کرد اما حال قصد دارد با کمی تعلل در انجام مراحل ساخت، واحدهای خود را با تاخیر به بازار عرضه کند و هدف این دسته از مالکان که این چنین رفتار می‌کنند، سوءاستفاده از شایعات درباره آینده بازار مسکن از لحاظ قیمت است؛ زیرا آنها تصور می‌کنند که نرخ مسکن با گذشت چند ماه از رشد صعودی بهره‌مند خواهد شد و از سوی دیگر این مساله باعث شده تا متقاضیان در بازار پیش فروش واحدهای مسکونی دچار نگرانی شوند که چه مساله‌ای باعث شده تا مالکان این چنین تصمیم بگیرند.
سینا در ادامه تصریح کرد: این روزها تماس‌های تلفنی برای پرس و جوی قیمت واحدهای پیش فروش افزایش یافته است و خریداران قصد دارند لحظه به لحظه از چگونگی روند قیمت‌های پیشنهادی باخبر باشند.
خریداران به توصيه رییس‌جمهور احترام گذاشتند
یکی از بنگاهداران واقع در منطقه دروس درباره وضعیت معاملات ملکی در بازار پیش فروش اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از خریداران از بازار معاملات ملکی خارج شده‌اند به‌طوری که حجم متقاضیان برای خرید نزدیک به 50 درصد نسبت به یک ماه قبل کاهش یافته است که اکثر آنها دلیل خروج خود را از بازار، نصیحت رییس‌جمهور اعلام می‌کنند.
جاوید خاطر نشان كرد: قبل از اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها، رییس جمهور از متقاضیان برای خرید مسکن خواست تا با اجرای طرح تحول اقتصادی بلافاصله به بازار هجوم نیاورند، زیرا این اقدام ممکن است به ضرر خودشان تمام شود و هیچ هراسی هم از لحاظ قیمت‌ها نداشته باشند زیرا نرخ‌های فروش ثابت و بدون تغییر باقی خواهد ماند.
وی در ادامه افزود: همین موضوع باعث شده تا خریداران به طور موقت بازار را ترک کنند.
وضعیت واحدهای پیش‌فروش بدون تغییر
در برخی از مناطق تهران اوضاع و احوال بازار پیش‌فروش واحدهای مسکونی همچنان مانند سابق است و هیچ تغییر محسوسی در آن صورت نگرفته است.
شایانفر، مشاور املاکی در منطقه نارمک در این رابطه اذعان کرد: اکثر مراجعه‌کنندگان، بازار پیش فروش واحدهای مسکونی را به علت نحوه پرداخت مبلغ خرید، مناسب سرمایه‌گذاری می‌دانند و بعید به نظر می‌رسد هر دو متقاضی (خریدار و فروشنده) در این بخش از بازار مسکن بخواهند در روند این بازار، مشکل ایجاد کنند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حالی که عده‌ای از بنگاهداران از تغییر قیمت‌های پیشنهادی پیش‌فروش واحدهای مسکونی خبر می‌دهند، اما در محدوده نارمک این موضوع هنوز به وقوع نپیوسته است.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون 70 درصد از خریداران در بازار پیش‌فروش واحدهای مسکونی منطقه نارمک، مصرف‌کننده واقعی هستند و 30 درصد مابقی دلال مسکن هستند که از این طریق امرار معاش می‌کنند.


منبع خبر: روزنامه دنياي اقتصاد
تعداد مطالعه 2147 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
معاون وزير مسكن وشهر سازي خبر داد:حذف سقف اعطاي تسهيلات به واحد هاي مسكوني متقاضي نوسازي در بافت
وزير مسکن و شهرسازي اظهارداشت : دولت براي تامين زيرساختهاي آب و برق و تصفيه خانه فاضلاب مسکن مهر
هیات واگذاری با فروش 5 شرکت دولتی موافقت کرد.
تولید تیرآهن در کارخانه فولاد یزد
اهداف قانون هدفمندسازي يارانه ها با مشاركت بيشتر مردم تحقق مي يابد
نرخ سود بانكي سال آينده 11 درصد شد.
معاون وزير مسكن وشهر سازي در گفت‌وگو اختصاصي با خبرگزاري با فارس خبر داد:
وام 10 میلیونی مستاجران منتفی شد.
معاون وزير مسكن و شهر سازي : حل مشكل خانه هاى بدون سند بافت هاى فرسوده
عضو هيات مديره : در صورتي كه انبوه سازان شرايط و صلاحيت لازم را داشته باشند، مجري تلقي مي‌شوند
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 5 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 307 مرتبه
 » بازدید دیروز: 77 مرتبه
 » کل بازدید: 2394592 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • سرای درج (تیمچه چاووش)

  • خانه شکوهی

  • حمام خان

  • سرای گذشتی

  • مجموعه تجاری کوثر (رسولیان)

  • زرگر یزدی

  • مجموعه چهار واحدمسکونی موسوی