بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > اقتصادی > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


بررسي طرح حمايت از احیاء و نوسازی بافت‌هاي فرسوده درمركز پژو هش‌هاي مجلس شورای اسلامی
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1389/2/20

مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي پس از بررسي "طرح حمايت از احیاء و نوسازی بافت‌هاي فرسوده "، نظر خود را در اين باره با انتشار گزارشي اعلام كرد.

به گزارش  روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، اين مركز با انتشار گزارشي نظر خود را در خصوص - طرح حمايت از احیاء و نوسازی بافت های فرسوده  اعلام كرد. متن اين اظهارنظر بدين شرح است "

كليات

طرح حمايت از احیاء و نوسازی  بافت‌هاي فرسوده جهت‌گيري مثبتي در راستاي تحقق يك نياز ضروري شهري دارد. با اجراي اين طرح (با اصلاحات پيشنهادي) بسياري از مشكلات اداره شهرها در بافت‌هاي فرسوده مرتفع خواهد شد به‌علاوه ظرفيت قابل ملاحظه‌اي به ظرفيت اسكان شهرها اضافه خواهد گرديد. طرح حمايت از احیاءو نوسازی بافت‌هاي فرسوده را از دو منظر بايد نگاه كرد. نخست چاره‌جويي براي مشكلاتي كه در بافت‌هاي فرسوده براي اداره شهرها (از نظر نبود راه‌هاي دسترسي، فرسودگي خطوط لوله و...) به وجود آمده است و ديگر بازآفريني زمين شهري. در شرايط فعلي استفاده زيادي از زمين‌هاي بافت‌هاي فرسوده نمي‌شود، اما با تغيير شرايط در اين‌گونه بافت‌ها مي‌توان بهره بيشتري از زمين‌ها برد.

بررسي مواد طرح

طرح پيشنهاد داراي نقايص متعددي به‌شرح زير است كه در گزارش كميسيون عمران تا حدودي برطرف شده است از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1. طرح فاقد تعريف دقيقي از بافت فرسوده و مرجع تعيين‌كننده مصاديق آن است. اين مشكل در ماده 2 گزارش كميسيون عمران برطرف شده است، اما اگر جاي آن با ماده يك عوض شود مناسب‌تر است.

2. در ماده 9 عنوان شده است كه كميسيون‌هاي ماده 5 قانون شوراي عالي شهرسازي و معماري بايد آن‌گونه كاربري بافت‌هاي فرسوده را تغيير دهند كه زمين‌هاي مالكين بعد از تصويب هر پروژه سه برابر ارزش قبلي افزايش ارزش پيدا نمايد. اولاً اين ديدگاه در شأن مجلس قانونگذار نيست و ثانياً هدف از نو سازی بافت‌هاي فرسوده افزايش ارزش نيست، بلكه هدف آن تأمين خدمات عمومي و زيرساخت‌هاي شهري است. از‌اين‌رو اين ماده در گزارش كميسيون عمران حذف شده است

3. در طرح پيشنهادي براي املاك مجهول‌المالك تدبيري پيشنهاد نشده است. درحالي كه در گزارش كميسيون عمران در مواد 5 و 7 به اين امر پرداخته شده است.

4. براي تجميع اراضي، تفكيك مجدد و افراز آنها در طرح پيشنهادي مطالبي ديده نمي‌شود. براي اين مشكل در ماده 8 گزارش كميسيون عمران چاره‌انديشي شده است.

5. براي تأمين مالي اجراي پروژه‌هاي بازسازي  و نوسازی بافت های فرسوده در طرح پيشنهادي راه‌حل‌هاي محدودي ذكر شده است. درحالي كه گزارش كميسيون عمران راه‌حل‌هاي متعددي را در تبصره 2 ماده 5 و مواد 10 ، 11 ، 12 و 13 ارائه نموده است.

جمع‌بندي

با توجه به مطالب فوق‌الذكر گزارش كميسيون عمران نسبتاً به صورت جامع به مسئله احیاء ونوسازی بافت‌هاي فرسوده پرداخته است و پيشنهاد مي‌شود نمايندگان محترم گزارش كميسيون عمران را مبناي تأييد طرح قرار دهند.


منبع خبر: روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران
تعداد مطالعه 2980 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
الهام: ميراث فرهنگي براي رفع مشكلات مالي تا سال آينده صبر كند
ادامه طرح مسکن مهر، از برنامه های مهم امسال دولت
معاون وزیر مسکن و شهر سازی خبرداد : مجوز فروش 5 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت
سياست دولت در مسكن مهر، تحويل يك ساله است
وعده جدید وزیر مسکن
معاون وزیر مسکن وشهر سازی: تحويل 500 هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال
رييس سازمان ميراث فرهنگي : خدمات لازم در بخش گردشگري ارايه نمي‌شود.
وزير مسكن در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس خبر داد:آغاز واگذاري واحدهاي مسكوني مهر از هفته آخر شهريور
سرمایه گذاران چینی جهت احداث مسکن در بافت های فرسوده کشور اعلام آمادگی نمودند.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی:انبوه سازی دربافت های فرسوده کلید خورد .
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 3 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 40 مرتبه
 » بازدید دیروز: 147 مرتبه
 » کل بازدید: 2399693 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • ساختمان تجاري- فرهنگي ياسپيرين

  • مجموعه تجاری سامان

  • زرگر یزدی

  • سرای گذشتی

  • بازارچه صنایع دستی شاهزاده فاضل

  • مجموعه تجاری کوثر (رسولیان)

  • مرکز تجاری بهمن (بلوار بسیج )