بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > ميراث فرهنگي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


مشايي: مشكل ميراث فرهنگي،بي‌توجهي وجدان عمومي به اين سرمايه عظيم است .
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1385/4/24

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: مشكل ميراث فرهنگي كشور، عدم توجه وجدان عمومي ملي نسبت به اين سرمايه عظيم است.به گفته وي، اين درحالي است كه سازمان ميراث فرهنگي براي حدود ‪ ۲۰‬هزار هكتار بافت فرسوده موجود در كشور حدود دو هزار ميليارد تومان و تملك و خريد محوطه حدود ‪ ۱۶‬هزار اثر ثبت شده كشور به يكهزار ميليارد تومان نياز دارد.

"اسفنديار رحيم‌مشايي" روز شنبه در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي ، برنامه‌ها ، مشكلات فراروي سازمان ، موضوع الواح گلي تخت جمشيد ، بن سفر و نحوه برگزاري آيين ويژه بزرگداشت مولانا را تشريح كرد.
     رحيم مشايي گفت:ميراث فرهنگي بايد به يك دغدغه ملي تبديل شود و اين در حالي است كه به جز رسانه‌ها و نخبگان ، در سطح جامعه كسي پيگير مسايل ميراث فرهنگي نيست.
     وي با تاكيد بر لزوم تغيير نگاه به ميراث فرهنگي‌و گردشگري، اظهار داشت:بايد توجه به ميراث فرهنگي كشور به يك ماموريت عمومي تبديل شود.
    وي تصريح كرد : تحقق توسعه و رونق در صنعت گردشگري ، ميراث فرهنگي و صنايع دستي ، نيازمند به نگاه جديد و فرهنگ‌سازي در اين حوزه است.
    وي تصريح كرد : براي استفاده از ظرفيت‌هاي بالاي كشور در زمينه‌هاي فرهنگي و تاريخي، پژوهشكده فرهنگ و تمدن ايراني درسازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل مي‌شود.
    رحيم‌مشايي افزود:رويكرد سازمان ، حمايت از ميراث فرهنگي با استفاده از كارهاي پژوهشي است.


 الواح گلي تخت جمشيد:
     رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در پاسخ به پرسشي در خصوص الواح گلي ايراني موجود در دانشگاه شيكاگو گفت : اين لوح‌ها به صورت امانت در اختيار دانشگاه شيكاگو بوده و بايد بر اساس قوانين يونسكو تمامي آنها به ايران بازگردانده شود.
     رحيم‌مشايي اظهار داشت: دادگاه محلي آمريكا با صدور راي توقيف اموال فرهنگي ايران كاري خلاف كنوانسيون‌هاي بين‌المللي انجام داده و خود دانشگاه شيكاگو هم اكنون طرف اصلي دادگاه است.
    وي با اشاره به كنوانسيون ‪ ۱۹۷۰‬يونسكو كه دولت آمريكا نيز عضو آن است، افزود: بر اساس اين كنوانسيون امكان تغيير مالكيت آثار فرهنگي وجود ندارد و انتقال مالكيت اين آثار به هر شكل ، قاچاق محسوب مي‌شود.
    وي در خصوص اظهارات آمريكايي‌ها مبني بر عدم توانايي ايران در نگهداري مناسب از اين لوح‌ها گفت : از نظر آمريكايي‌ها ما نمي‌توانيم درست نفس بكشيم.
      رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: لوح‌هاي گلي بازگردانده شده به ايران در شرايطي بسيار مطلوب و در تخت جمشيد و موزه ملي ايران نگهداري مي شوند.
    به گفته وي،اين راي به طور قطع ناشي از اعمال نظرهاي صهيونيست هاست كه خردي در آن ديده نمي‌شود و دولت آمريكا قطعا با تاييد اين حكم عواقب زشت ناشي از اين حركت خلاف علمي و فرهنگي را براي خود به ارمغان نخواهد آورد.
    وي افزود: اكنون ما طرف دادگاه آمريكايي نيستيم و دانشگاه شيكاگو با اعلام اينكه اين لوح‌ها در اين موسسه امانت بوده و متعلق به ايران است ، نيازي به حضور ايران براي دفاع در دادگاه نيست .
    رحيم‌مشايي گفت: دادگاه ، شكايت دانشگاه شيگاگو به راي صادره را رد كرده و خواستار حضور ايران براي دفاع شده كه ما در حال پيگيري و انجام مراحل حقوقي اين موضوع هستيم.
   وي تصريح كرد: در اين زمينه يونسكو به عنوان محفل فرهنگي بين‌المللي و شناخته شده و همچنين دبيركل يونسكو بر بررسي حقوقي موضوع تاكيد دارند.


 مشكلات پيش روي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري :
    رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در خصوص مشكلات سازمان براي رشد و توسعه صنعت گردشگري و ميراث فرهنگي افزود: ما تنها براي حفاظت فيزيكي از آثار موجود كشور به ‪ ۷۰۰‬ميليارد ريال اعتبار نياز داريم در صورتي كه كل اعتبارات عمراني يك ساله سازمان بالغ بر ‪ ۷۰۰‬ميليارد ريال است.
   وي افزود: در بخش مرمت اعتبار سازمان حدود ‪ ۸۰‬ميليارد ريال و در بخش بافت‌هاي فرسوده كمتر از ‪ ۳۰‬ميليارد ريال است.
 به گفته وي، اين درحالي است كه سازمان ميراث فرهنگي براي حدود ‪ ۲۰‬هزار هكتار بافت فرسوده موجود در كشور حدود دو هزار ميليارد تومان و تملك و خريد محوطه حدود ‪ ۱۶‬هزار اثر ثبت شده كشور به يكهزار ميليارد تومان نياز دارد.
    وي در خصوص اجراي طرح سفرهاي ارزان و بن سفر كارمندان گفت : سال قبل مجلس شوراي اسلامي مصوبه داشت كه به دولت اجازه داد از محل اعتبارات رفاهي كاركنان سفرهاي ارزان را اجرا كند.
     به‌گفته وي، براساس اين مصوبه بنا بود هزينه‌ها در سه بخش از سوي كارمند، دولت و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تامين شود.
    رحيم‌مشايي افزود: ولي در بودجه سال ‪ ۸۵‬رديفي براي اعتبارات رفاهي كاركنان پيش بيني نشده‌است.
    وي گفت : مشكل اصلي اين طرح در دير ابلاغ شدن مصوبه مجلس و حذف رديف اعتبارات رفاهي كاركنان در بودجه است كه اين امر موجب تاخير در اجراي طرح شده است.
    وي گفت: سياست سازمان اجراي سفر ارزان بر دو اصل كاهش هزينه‌هاي سفر و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود اقامتي و رفاهي سطح كشور است.

 آيين ويژه بزرگداشت مولانا :
     وي در خصوص برگزاري آيين‌هاي ويژه بزرگداشت مولانا در تركيه گفت: بنا بر مصوبه سال ‪ ۲۰۰۵‬يونسكو ، در سال ‪ ۲۰۰۷‬از ‪ ۶۳‬شخصيت برجسته جهان تجليل مي شود كه مولانا نيز يكي از اين شخصيت‌ها است.
     وي گفت : در همين راستا اجلاس ويژه‌اي در قونيه محل دفن اين شاعر بزرگ برگزار مي‌شود.
      وي تصريح كرد: تمامي برنامه‌ها در مورد مولانا با هماهنگي سفراي سه كشور ايران، افغانستان و تركيه در يونسكو انجام مي‌شود و اين سه كشور به نوعي در اين زمينه شريك هستند.
     به گفته وي، مولانا در بلخ بدنيا آمده، در ايران زيسته و در قونيه تركيه نيز مدفون شده و اين سه كشور به نوعي در برگزاري آيين‌هاي تجليل اين شاعر بزرگ فارسي زبان ، شريك هستند.
    وي افزود: تجليل از مولانا در هر كجاي دنيا و توسط هركس، تجليل از فرهنگ ايراني، اسلامي و فارسي است.
    رحيم‌مشايي اظهار داشت: درهمين زمينه در آذرماه امسال دو اجلاس بزرگداشت به صورت بين‌المللي براي تجليل از مولوي و استاد شهريار در ايران برگزار مي‌شود.
    وي همچنين با اشاره به‌برگزاي اجلاس كميته ميراث جهاني در ليتواني، نتايج اين اجلاس را براي ايران بسيار مفيد دانست كه شركت در اين اجلاس موجب تغيير ديد اعضاي كميته نسبت به ايران و ديدگاههاي فرهنگي كشورمان شده است.
     رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همچنين با تبريك ثبت بيستون در فهرست آثار جهاني گفت: در اين زمينه برنامه مناسبي در كرمانشاه و دشت بيستون برگزار خواهيم كرد.
   نشست مطبوعاتي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با حضور تمامي معاونان اين سازمان برگزار شد.


منبع خبر: ايرنا
تعداد مطالعه 3186 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
در طول برنامه پنجم توسعه صورت مي‌گيرد اختصاص رديف مستقل اعتباري براي احياي بافت‌هاي تاريخي يزد
ارگ بم و 15 سال نجات‌بخشي؛ گزارشي از روند نجات‌بخشي بزرگ‌ترين بناي خشتي جهان
مشايي: مشكل ميراث فرهنگي،بي‌توجهي وجدان عمومي به اين سرمايه عظيم است .
گويش هاي يزدي گردآوري شد.
تعليق يک و نيم ساله پروژه سيزده ساله کتابخانه مرکزي يزد
کاروانسرای سنگی انجیره اردکان از قديمي ترين كاروانسرا هاي استان يزد
رييس سازمان ميراث فرهنگي استان يزد:تصميمي در خصوص پروژه كتابخانه مركزي اتخاذ نشده است.
آغاز اجلاس سي‌ام كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو؛ ايران براي سال سوم پرونده‌ي جهان‌نما را در دست دارد!
طراح كتابخانه مركزى یزد: عقب افتادن افتتاح كتابخانه، باعث وارد آمدن لطمات فرهنگي عظيمی به يزد میشود.
پژوهشگر يزدي: خشتي به وزن 15 كيلو در انبار مسجد جامع يزد وجود دارد .
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 4 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 359 مرتبه
 » بازدید دیروز: 149 مرتبه
 » کل بازدید: 2400161 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • مجموعه تجاری سامان

  • زرگر یزدی

  • مجتمع تجاری یاسپیرین ( علیچی )

  • خانه اولیاء

  • مرمت و احیاء خانه پهلوان حسینی

  • خانه رشتیان

  • پروژه بدنه سازی میدان شاه طهماسب