بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > ميراث فرهنگي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


به خطر افتادن ثبت جهانی یزد بروایت میراث خبر
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1385/3/21

در حالی که رئیس جدیدسازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد سعی در حل مسئله سازه کتابخانه مرکزی یزد رادارد ، خبرگزاري ميراث فرهنگي بر اساس مصاحبه با مسئول حقوقي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري يزد خبر از کیفری شدن پرونده و احتمال انفصال از خدمات دولتی رئیس جدید سازمان مسکن و شهر سازی می دهد.از آنجا که پس از سفر مقامات کشوری و جابجائی رؤسای سازمانهای مرتبط استانی امید به حل شدن منطقی موضوع پروژه کتابخانه مرکزی یزد تقویت شده بود به نظر می رسد این گونه اقدامات برای ایجاد مانع و بازگرداندن نا امیدی صورت گرفته باشد.در اینجا با یادآوری این نکته که "ونیز"فاقد بافت خشتی بوده و کتابخانه مرکزی یزد نیز در میدان بسیج نیست، خبر مذکور عیناً نقل می شود.

 سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد راي دادگاه را مبني بر تعديل ارتفاع ساختمان 18 متري كتابخانه‌اي در بافت تاريخي شهر يزد به سازمان مسكن و شهرسازي اين شهر داده است. درصورت امتناع اين سازمان، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد از رئيس سازمان مسكن و شهرسازي شكايت مي‌كند.
 "منيژه جعفري"، مسئول حقوقي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري يزد در اين مورد به ميراث خبر گفت:‌«حدود 8 ماه پيش دادخواستي به منظور تعديل ارتفاع ساختمان كتابخانه در ميدان بسيج از طرف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد تنظيم و به دادگاه ارايه شد که بر اساس آن دادگاه به نفع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري راي داد و حکم اجرائيه صادر شد. در حال حاضر اين حكم به سازمان مسكن و شهرسازي اعلام شده است. »
  به دنبال ساخت كتابخانه اي به ارتفاع 18 متري در بولوار بسيج شهر يزد از سوي سازمان مسكن وشهر سازي، مسولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خواستار كاهش ارتفاع اين سازه در بافت تاريخي شهر شدند . اين سازه بدون رعايت ضوابط ميراث فرهنگي و طرح تفصيلي شهر يزد طراحي و ساخته شده و به دليل نقض حريم و عرصه بافت تاريخي مركزي شهر يزد بايد تعديل شود.
 به گفته مسئول حقوقي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري يزد اين حكم جنبه اعلام دارد و واحد حقوقي نمي‌تواند كسي را مجبور به اجراي آن كند. بنابراين اگر سازمان مسكن و شهرسازي اين حكم را نپذيرد، پرونده وارد دعواي كيفري مي‌شود.
  اگر پرونده اين حكم وارد دعواي كيفري شود سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري مي‌تواند طبق ماده 576 قانون مجازات اسلامي از رئيس سازمان مسكن و شهرسازي  شكايت كند. بر اساس اين ماده قانوني اگر يكي از مقامات دولتي از اجراي اوامر كتبي مقامات دولتي و يا دستورات مقام قضايي سرپيچي كند، مرتکب جرم شده و طبق قانون، مجازات آن انفصال از خدمات دولتي است.  
  جعفري گفت: «حكم دادگاه را ابلاغ كرده‌ايم و اميدوارم سازمان مسكن وشهرسازي با تعديل ارتفاع اين ساختمان از 18 متر به 9 متر موافقت كند و مشکل برطرف شود. مهمترين نگراني كه وجود دارد اين است كه ساخت چنين ساختماني با اين ارتفاع جهاني شدن بافت تاريخي يزد را زير سوال مي‌برد و بسيار كمرنگ مي‌كند.»
  مسولان وزارت مسكن و شهرسازي و استانداري يزد با حفظ بافت تاريخي يزد موافقند و در مورد اين كتابخانه پيشنهادهايي مبني بر كاهش نيافتن ارتفاع اين سازه ارائه داده اند.
   مسئولان سازمان مسكن و شهرسازي پيشنهاد كرده اند با تغيير سيماي بصري كتابخانه و شبيه سازي نماي اين سازه مطابق با ساير بخش هاي بافت تاريخي يزد ، ارتفاع آن كاهش نيابد.
بر اساس ضوابط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارتفاع مجاز در بافت تاريخي شهر يزد 9 متر است و هر گونه سازه اي مرتفع تر از اين حد مجاز بايد تعديل شود.
 بافت تاريخي يزد بكرترين بافت تاريخي كشور و دومين بافت خشتي جهان پس از ونيز محسوب مي شود.


منبع خبر: میراث خبر
تعداد مطالعه 3059 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
كساني، بافت را مي‌توانند حفظ كنند كه در آنجا به دنيا آمده باشند و از آن خاطره داشته باشند.
مسن‌ترين موجود زنده نصر‌آباد يزد 1200 سال عمر دارد .
ميراث فرهنگي مجوز ادامه ساخت كتابخانه‌ بسيج در بافت تاريخي يزد را نمي‌دهد.
گويش هاي يزدي گردآوري شد.
پرونده ثبت جهاني ميمند براي ارسال به يونسکو تهيه شد.
به خطر افتادن ثبت جهانی یزد بروایت میراث خبر
آغاز اجلاس سي‌ام كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو؛ ايران براي سال سوم پرونده‌ي جهان‌نما را در دست دارد!
راي فرمانده نيروي انتظامي كشور جهاني شدن يزد را تعيين مي كند.
ارگ بم و 15 سال نجات‌بخشي؛ گزارشي از روند نجات‌بخشي بزرگ‌ترين بناي خشتي جهان
راه اندازي رشته ميراث فرهنگي در مقطع کارو دانش در سراسر کشور
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 4 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 115 مرتبه
 » بازدید دیروز: 188 مرتبه
 » کل بازدید: 2403686 مرتبه
 » میانگین: 428 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • مجموعه تجاری کوثر (رسولیان)

  • مجتمع تجاری یاسپیرین ( علیچی )

  • پروژه بدنه سازی میدان شاه طهماسب

  • خانه رشتیان

  • حسینیه ناظم التجار

  • خانه عطائیان

  • مجموعه تجاری سامان