بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > ميراث فرهنگي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


پرونده ثبت جهاني ميمند براي ارسال به يونسکو تهيه شد.
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1390/2/3

مدير پايگاه ميراث‌فرهنگي ميمند گفت: پرونده ثبت جهاني ميمند اواخر سال 89 تکميل شد و قرار است در سال 90 به يونسکو ارسال ‌شود.

«مهناز اشرفي» اظهار داشت: اين روستاي تاريخي تنها به واسطه ارزش‌ها و پتانسيل‌هايي که معتقديم قابليت ثبت در فهرست آثار جهاني را دارد معرفي نمي‌شود بلکه منظر فرهنگي اين روستا نيز مورد توجه است.

او با بيان اينکه تهيه نقشه‌هاي لازم، تعريف مسير گردشگري، مسير کوچ در منطقه، قنات‌ها و آب‌هاي موجود در منطقه از جمله اقدامات انجام گرفته در راستاي تهيه اين پرونده است، خاطرنشان کرد: همچنين اين پرونده شامل يک گزارش جامع از تاريخ روستاي ميمند، نقشه و پلان‌هاي مديريتي و جمع‌آوري تمامي اطلاعات به دست آمده در چند سال اخير است.

مدير پايگاه ميراث‌فرهنگي ميمند ادامه داد: پروژه ميمند از سال 80 شروع به کار کرده و اگر چه با مشکلات زيادي مواجه بود و انتظارات زيادي از اين پروژه مي‌رفت اما پايگاه توانست تا جايي که ممکن است پيش رود و اميدواريم بار ديگر با تعامل و همکاري بتوانيم در پيشبرد روند کار گام برداريم.

«اشرفي» تصريح کرد: ميمند به علت بافت روستايي- تاريخي پيچيده‌اي که دارد اين زيستگاه را منطبق با منشورهاي بين‌المللي و موازين گردشگري پايدار کرده و مستلزم برنامه‌ريزي جدي است که گردشگري پايدار يکي از نقاط هدف در اين شهرستان به شمار مي‌رود.

او يادآور شد: بايد به صورت عميق، پايدار و علمي عمل کنيم و ساختار اجتماعي و اقتصادي اين روستا را در نظر بگيريم به طوري‌ که با ساخت تاسيسات گردشگري، ساختار اين روستاها را برهم نريزيم.

اين مقام مسؤول اظهار داشت: علاوه بر تهيه پرونده ثبت جهاني ميمند، اقدامات مرمتي و عمراني بر اساس برنامه‌ هر ساله‌ پايگاه ميراث‌فرهنگي ميمند، در حال انجام و توسعه فضاي سبز، بسترسازي و محوطه‌سازي از جمله اقدامات در دستور کار پايگاه است.

«اشرفي» درباره اقدامات پايگاه براي نوروز 90 گفت: ايجاد پايگاه اطلاع‌رساني براي بازديد عموم شامل نمايشگاه عکس، کروکي و بازسازي و مرمت‌هاي انجام گرفته در سال‌هاي گذشته به همراه ماکت‌هايي از مجموعه و منظر فرهنگي آن از اقدامات پايگاه بود.

او گفت: تعدادي از دانشجويان دانشگاه آزاد شهربابک به صورت داوطلب تحت عنوان راهنمايان گردشگري در محل پايگاه ميراث‌فرهنگي ميمند آموزش‌هاي لازم را فرا گرفتند و با استقرار در مسيرهاي گردشگري و ارائه اطلاعات به گردشگران، مسافران نوروزي را هدايت کردند.

مدير پايگاه ميراث‌فرهنگي ميمند ضمن مقايسه آمار گردشگران ورودي به روستاي تاريخي ميمند در نوروز سال 90 نسبت به سال 89 گفت: در سال 90 حدود 24 هزار مسافر و گردشگر نوروزي از اين روستاي تاريخي بازديد کردند که در مقايسه با سال گذشته 10 هزار نفر افزايش داشتيم.

خاطرنشان مي‌شود، روستاي سه هزار ساله ميمند تنها روستاي تاريخي دنيا است که هنوز روابط سنتي زندگي در آن جريان دارد و مي‌توان تعامل انسان و طبيعت در هزاره دوم ميلادي را به خوبي در آن مشاهده کرد.

اين روستا هفتمين منظر فرهنگي- طبيعي و تاريخي جهان بود که جايزه مرکوري را دريافت کرد.آخرين منظر فرهنگي- تاريخي و طبيعي که پيش از اين جايزه مرکوري را دريافت کرد، اثري از کشور ژاپن بود.

جايزه ملينا مرکوري، جايزه‌اي است که از سوي دولت يونان و با همکاري مجامع فرهنگي بين‌المللي مانند يونسکو و ايکوموس به آثاري اهدا مي‌شود که داراي شرايط و ضوابط فرهنگي، طبيعي و تاريخي منحصر به فرد باشند.


منبع خبر: خبر گزاري ميراث‌آريا (chtn)
تعداد مطالعه 2012 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
نمي توان با زور وارد بافت تاريخي شد
داريوش به دشمنان خود تهمت نمي‌زد .
امينيان: خانه‌هاي تاريخي را ساختمان‌هاي دولتي كنيد، كمبود بودجه رفع مي‌شود
بزرگترين قلعه خشتي جهان براي ثبت در فهرست يونسکو آماده مي شود.
معاون رئيس جمهور: تحقق شعار جهاد اقتصادي در توسعه گردشگري کشور نمود مي‌يابد
كساني، بافت را مي‌توانند حفظ كنند كه در آنجا به دنيا آمده باشند و از آن خاطره داشته باشند.
"خشت و انگشت" تاريخ را در آينيه ذهن کودکان حک مي کند.
نمايش آثار باستانى يزد از دريچه دوربين عكاس چينى
پرونده ثبت جهاني ميمند براي ارسال به يونسکو تهيه شد.
جهان‌نما يک متر بيشتر از ميزان تعيين شده تعديل شد .
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 5 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 120 مرتبه
 » بازدید دیروز: 213 مرتبه
 » کل بازدید: 2394069 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • سرای درج (تیمچه چاووش)

  • سرای گذشتی

  • میراللهی

  • خانه اولیاء

  • مرکز تجاری بهمن (بلوار بسیج )

  • خانه رشتیان

  • مرمت و احیاء خانه پهلوان حسینی