بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > ميراث فرهنگي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


ميراث فرهنگي مجوز ادامه ساخت كتابخانه‌ بسيج در بافت تاريخي يزد را نمي‌دهد.
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1385/8/27

شنيده‌ها حاكي از آن است كه سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي در جلسه‌اي با مسئولان استاني يزد با ادامه ساخت كتابخانه بولوار بسيج در بافت تاريخي موافقت مي‌كند اما تمامي مسئولان سازمان اعلام كردند اين جلسه براي بررسي اين پرونده است و موافقتي در ميان نيست.


     در حاشيه  نشست روساي منطقه‌اي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در استان يزد، مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي وگردشگري و استاني يزد با استاندار و مسئولان سازمان مسكن و شهرسازي  اين استان ديدار و درباره ساخت كتابخانه‌اي با ارتفاع غيرمجاز در بافت تاريخي اين شهر گفتگو مي‌كنند.
       شنيده‌ها حاكي از آن است كه اين جلسه براي اعلام موافقت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي وگردشگري با ساخت اين كتابخانه در حد غير مجاز برگزار مي‌شود اما تمامي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي وگردشگري تاكيد كردند با توجه به مغاير بودن ساخت اين كتابخانه با قوانين ميراث فرهنگي، با ادامه ساخت آن موافقت نمي‌شود و موافقت تنها زماني صورت مي گيرد كه قوانين سازمان ميراث فرهنگي رعايت شود.
      يك‌سال پيش بود که سازمان مسكن و شهرسازي استان يزد بدون مجوز شهرداري و موافقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اقدام به ساخت يك كتابخانه در بافت تاريخي يزد كرد.
        امروز اين کتابخانه با ارتفاعي معادل 18 متر در بافتي تاريخي يزد احداث شده و اين در حالي است كه قانون حداکثر 9 متر ارتفاع را براي آن بافت مجاز مي داند،به همين دليل كارشناسان اين کتابخانه را بزرگترين مانع در راه ثبت جهاني يزد مي‌دانند. 
       دادگستري يزد پس از شكايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از سازمان مسکن و شهرسازي يزد با توجه به نبود مجوز ساخت از سوي شهرداري و مخالفت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، دو ماه پيش راي به غير قانوني بودن ساخت كتابخانه داد و از سازمان مسكن و شهرسازي خواست تا ارتفاع آن را تعديل كند اما اين سازمان از اجراي راي دادگاه سر بازد. 
        "فريبرز دولت‌آبادي"، معاون حفظ و احيا سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي وگردشگري ضمن رد اعلام موافقت سازمان  با ادامه ساخت كتابخانه بولوار بسيج يزد به ميراث خبر گفت: «در اين جلسه كه در حاشيه نشست روساي منطقه‌اي سازمان برگزار مي شود  سرنوشت كتابخانه و بافت تاريخي با مسئولان استاني يزد مورد بررسي قرار مي گيرد  اماقرار نيست در اين جلسه موافقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با ادامه ساخت آن اعلام شود.»وي در عين حال تصميم‌گيري درباره بافت تاريخي يزد و كتابخانه آن را منوط به بازديد از كتابخانه و برگزاري اين جلسه دانست.
         در همين حال "عزيزالله سيفي"، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري يزد نيز با تكذيب خبر موافقت اين سازمان با ادامه ساخت كتابخانه بولوار بسيج به ميراث خبر گفت: «قرار است با حضور روساي استاني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي وگردشگري يزد ،معاون گردشگري  سازمان، معاون حفظ و احيا و چند تن ديگر از مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جلسه اي به منظور    بررسي كتابخانه بولوار بسيج در بافت تاريخي يزد برگزار شود.»وي موافقت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري يزد را  با ادامه ساخت اين كتابخانه تنها در حد شايعه دانست.
      از سوي ديگر"محمدحسن خادم‌زاده"، مدير پايگاه پژوهشي يزد نيز ساخت اين كتابخانه را باعث از دست رفتن شانس جهاني شدن يزد دانست و به ميراث خبر گفت: «به رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و معاون وزير مسكن اعلام كرده‌ام كه ساخت اين كتابخانه شانس جهاني شدن بافت تاريخي اين شهر را منتفي مي‌كند. »
      "منيژه جعفري"، مسئول حقوقي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري يزد نيز در گفت و گو با ميراث خبر ضمن اظهار بي‌ اطلاعي از اين موافقت، صدور مجوز براي ساخت كتابخانه را باعث هرج و مرج و تعدي بيشتر به بافت تاريخي يزد دانست و افزود: «اگر با ساخت اين كتابخانه موافقت شود ديگر نمي‌توان از ساخت وسازهاي ديگر جلوگيري كرد.»
       به گفته وي در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تمامي تلاش خود را به كار گرفته تا از ساخت و سازها جلوگيري كند اما اگر اين موافقت انجام شود تمامي قوانين سازمان ميراث فرهنگي زير سوال مي‌رود و ديگر نمي‌توان از  تخريب‌ها در بافت تاريخي يزد جلوگيري كرد.
       مسئول حقوقي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري يزد همچنين ساخت كتابخانه را مغاير با قوانين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و كميسيون ماده پنج دانست.
      "عليرضا انيسي"، قائم‌مقام معاون حفظ و احيا سازمان ميراث فرهنگي نيز كه از مدعوين اين جلسه است ضمن اظهار بي اطلاعي از موافقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اين امر اعلام كرد به دليل يك سفر كاري ديگر در اين جلسه شركت نمي‌كند.
 


منبع خبر: خبرگزاري ميراث فرهنگي
تعداد مطالعه 3119 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
رييس سازمان ميراث فرهنگي استان يزد:تصميمي در خصوص پروژه كتابخانه مركزي اتخاذ نشده است.
ساباط، ميراثي است كه در معماري امروز فراموش شده است .
مديرعامل شركت مسكن سازان: بازسازي ميدان اميرچقماق بايد به اصل وفادار باشد .
پژوهشگر يزدي: خشتي به وزن 15 كيلو در انبار مسجد جامع يزد وجود دارد .
راه‌اندازى مركز تحقيقات جهانى بافت تاريخى در يزد
يك نويسنده و پژوهشگر يزدي گفت: هنوز پژوهشى در خصوص تعداد گويش‌هاى محلى استان يزد صورت نگرفته است.
احتمال شكايت مجدد ميراث فرهنگي از نيروي انتظامي يزد.
کشف 24 قطعه سنگ يادگاري در شهرستان صدوق
محدوده وسيعي از بافت تاريخي كرمان ثبت ملي شد .
كساني، بافت را مي‌توانند حفظ كنند كه در آنجا به دنيا آمده باشند و از آن خاطره داشته باشند.
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 5 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 46 مرتبه
 » بازدید دیروز: 274 مرتبه
 » کل بازدید: 2402821 مرتبه
 » میانگین: 428 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • خانه علومی

  • مجموعه تجاری کوثر (رسولیان)

  • مجموعه تجاری سامان

  • زرگر یزدی

  • حمام خان

  • مرمت و احیاء خانه پهلوان حسینی

  • میراللهی