بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > ميراث فرهنگي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


مديرعامل شركت مسكن سازان: بازسازي ميدان اميرچقماق بايد به اصل وفادار باشد .
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1385/5/19

مدير عامل شركت مسكن سازان يزد گفت: جداره‌هاي ايجاد شده در ميدان اميرچقماق هيچ سنخيتي با جداره قديم چه از حيث نما و طرح و چه از حيث مصالح ساختماني ندارد و بايستي به اصل طرح بيشتر وفادار باشد.

         محمدمهدي شرافت اظهار داشت: طرح محدوده اميرچقماق به صورت يک پايان نامه کارشناسي ارشد مطرح شد که شامل 34 پروژه در اين مجموعه بود که از جمله آنها جلوخوان اميرچقماق بود که 80 درصد پيشرفت کاري داشت.
      وي افزود: مرمت و احياء چند خانه قديمي، کف سازی کوچه‌ها و بدنه سازي و نيز مرمت بازارچه حاجي قنبر  از جمله پروژه‌هاي مجموعه اميرچقماق بود که در خصوص آنها فعاليت‌هاي صورت گرفت ولي پيوستگي لازم را دارا نبود.
     شرافت، در خصوص انتخاب مشاور طرح و طي مراحل جهت اجرايي شدن آن عنوان داشت: با توجه به عرصه بافتي يزد و تلاش جهت ثبت جهاني به مشاوران غير بومي يا حتي بين‌الملي در زمينه طرح‌هاي پيشنهادي در اين عرصه نيازمنديم.
      وي با اشاره به اينکه مجموعه اميرچقماق نماد تصويري استان يزد معرفي شده است اظهار داشت: در ابتداي طرح قراردادي با شهرداري يزد منعقد گرديد که به جهت طولاني شدن روند طرح و ايرادات مالي شهرداري، شرکت عمران و بهسازی مسئوليت طرح را تقبل كرد، ولي علي‌رغم پرداخت‌هاي مکرر به مشاور به نتيجه مطلوب به دست نيامد و هم اکنون ميراث فرهنگي متولي طرح مي‌باشد.
      مدير عامل شرکت مسکن سازان استان يزد گفت: در طرح پيشنهادي به دليل احداث دو جداره شرقي و غربي، جهت ايجاد ارتباط مابين خيابان سلمان و خيابان امام دو راستگرد تعريف شده است که گزينه نهاي ورودي از خيابان امام حمال سهل ابن‌علي است که به جهت ارزش تاريخي عملا منحل و راستگرد مسدود شده است.
       وي در ادامه عنوان کرد: محدوده راستگرد تنها تا گاراژ عليچي مشخص شده است و ادامه طرح هنوز مشخص نشده است که آيا سيبب تخريب بناهاي سر راه مي‌شود يا اينکه وارد کوچه‌هاي باريک که قابليت عبور ماشين را ندارند مي‌شود.
     شرافت اظهار کرد: در پي سفر دكتر سيد محمد خاتمي، رييس جمهور وقت، مجموعه اميرچقماق به عنوان مكاني به جهت برگزاري مراسم سخنراني ويژه معرفي شد،که فکر زيبايي بود ولي مي توانستيم بدون هزينه و تخريب اين فکر را عملي کنيم.
    وي مقايسه مجموعه اميرچقماق و ميدان نقش جهان اصفهان را نهي کرد و گفت: ميدان نقش جهان ارزش تاريخي و اقتصادي را تواما داراست در صورتي که واقعيت‌هاي اميرچقماق غير از اين است و اين مقايسه اميرچقماق را تحقير مي‌کند و در جذب توريسم و صنعت گردشگري در استان يزد تاثير منفی دارد.
       مدير عامل شركت مسكن سازان يزد، در خصوص ادامه پروژه عنوان کرد: ادامه روند نياز به بررسي کارشناسي از ديدگاه‌هاي مختلف دارد و بدون تعصب بايد در خصوص ادامه يا توقف روند بازنگري شود تا تکليف مردم و مجموعه مشخص شود.
     شرافت در خصوص چگونگي ادامه روند افزود: اگر مديريت استان يک دستگاه را متولي اعلام نمايد و همه دستگاه‌ها ملزم به همکاري با وي شوند، بازدهي مطلوب‌تري را در پي دارد ضمن اينکه در خصوص تشويق و تنبيه دستگاه‌هاي مذکور از سوي ميراث فرهنگي حمايت لازم صورت گيرد.
     مدير عامل شرکت مسکن سازان استان يزد در پايان از ديگر راههاي ادامه روند فعاليت را مطرح کردن اولويت همکاري دستگاه‌ها عنوان کرد وگفت: اگر هر دستگاهي وظايف قانوني خود را انجام دهد نتيجه مطلوب تر مي‌شود در صورتي که هماهنگي و پيگيري لازم هم صورت پذيرد.


منبع خبر: خبرگزاري دانشجويان ايران - يزد
تعداد مطالعه 3236 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
جست و جوي هويت معماري معاصردر موزه علي قلي آقا
قانون‌هاي تابلو ثبت آثار تاريخي چيست؟
ميراث فرهنگي مجوز ادامه ساخت كتابخانه‌ بسيج در بافت تاريخي يزد را نمي‌دهد.
"خشت و انگشت" تاريخ را در آينيه ذهن کودکان حک مي کند.
ماكت بافت تاريخي يزد ساخته مي‌شود.
شهر یزد از شهرهای ممتاز در تولید زری است .
ثبت جهانى بافت يزد، نياز به كار كارشناسى دارد .
رييس ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد مطرح كرد: ميراث فرهنگي پاسخگوي سوالات، در مورد هويت است .
رييس سازمان ميراث فرهنگي استان يزد:تصميمي در خصوص پروژه كتابخانه مركزي اتخاذ نشده است.
امينيان: خانه‌هاي تاريخي را ساختمان‌هاي دولتي كنيد، كمبود بودجه رفع مي‌شود
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 2 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 33 مرتبه
 » بازدید دیروز: 174 مرتبه
 » کل بازدید: 2399248 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • خانه هوشمند

  • خانه شکوهی

  • مجموعه مسکونی هزار درخت

  • میراللهی

  • موید علایی

  • حسینیه ناظم التجار

  • ساختمان تجاري- فرهنگي ياسپيرين