بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > معماري و شهرسازي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


نوسازی بافت‌های فرسوده باید به عنوان طرح ملی اجرا شود
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1389/1/31

تا چند سال پیش تنها روش مناسب برای نوسازی بافت‌های فرسوده تملک ملک محسوب می‌شد. یعنی شهرداری در ازای تملک ملک مبلغی را به مالک پرداخت می‌کرد که علاوه بر تشدید تورم قیمت مسکن، باعث می‌شد مردم خانه‌های خود را از دست بدهند، بدون اینکه مالک ‌خانه جدیدی بشوند.


    تا چند سال پیش تنها روش مناسب برای نوسازی بافت‌های فرسوده تملک ملک محسوب می‌شد. یعنی شهرداری در ازای تملک ملک مبلغی را به مالک پرداخت می‌کرد که علاوه بر تشدید تورم قیمت مسکن، باعث می‌شد مردم خانه‌های خود را از دست بدهند، بدون اینکه مالک ‌خانه جدیدی بشوند. اما امروز شهرداری با طرح تبدیل خانه به خانه، زمینه‌ای ایجاد کرده تا شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده بتوانند به راحتی در ازای از دست دادن محل زندگی خود، صاحب خانه شوند. افزون بر این تسهیلات متنوعی که شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شایان توجه است. از جمله اعطای یک طبقه تراکم تشویقی، صدور پروانه ساخت‌وساز رایگان، معافیت از پرداخت عوارض نوسازی، معرفی اعضاء به نظام بانکی برای دریافت تسهیلات ویژه و غیره.»

     اما چندی پیش خبری که از قول مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان فارس بر روی سایت‌های خبری قرار گرفت مبنی بر اینکه «عزم جدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در بدنه دولت وجود ندارد»، ما را بر آن داشت تا در گفتگویی با انبوه‌سازان نظرات آنها را جویا شویم:

      مهندس حمیدیوسفی از انبوه‌سازان کرمان در این زمینه می‌گوید: «زمین‌های بافت‌های فرسوده چون در قطعات کوچک هستند و تعداد متولیان هم زیاد است، راضی کردن افراد برای فروختن و تجمیع و ایجاد تملک و امثال اینها گرفتاری‌های خاص خود را دارد و انجام این کار برای دولت سخت و مشکل می‌باشد.»

     وی با اشاره به اینکه در کرمان هم از نظر تسهیلات و هم از نظر صدور پروانه مشکل خاصی وجود ندارد، می‌گوید: «دولت زمینه را فراهم کرده اما مشکل عمده تملک زمین‌هاست، چراکه حتی بعضی از مالکین از دنیا رفته‌اند و وراث دارند که در نتیجه تملک و تجمیع این واحدها واقعاً کار سختی است.»

     اما مهندس قوپرانلو رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان مازندران با رد این مشکل می‌گوید: «قانون‌های بسیار خوبی داریم؛ اما متأسفانه آگاه نیستیم. قانون برای هر مسئله‌ای راه‌حل گذاشته است. وقتی دولت پا پیش بگذارد، اگر مالک یا حتی وراث هم نباشند، می‌توان این پول را با نظارت کارشناس رسمی دادگستری به حساب دادگستری واریز کرد و هر وقت وراث معلوم شد، پول خود را از دادگستری بگیرند.»

      وی با اشاره به نقش مهم دولت در اجرای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده می‌افزاید: «دولت باید در اجرای این طرح مصمم‌تر باشد. مگر در ابتدای ساخت پروژه نواب نگفتند، نمی‌شود، در هر صورت دولت باید دخالت بکند نه اینکه حق مردم را از بین ببرند، بلکه با احتساب حق قانونی مردم این طرح را به عنوان طرح ملی اجرا بکنند.»

     قوپرانلو ادامه می‌دهد: «استاندار، فرماندار و تمام مسئولان باید پشت این طرح بیاستند تا این کار انجام شد. کاری که در مشهد دور حرم، در دروازه طلایی، در نواب تهران و در میدان بزرگ تبریز انجام شد.»

      وی همچنین یادآور می‌شود که: «دولت باید از سازندگان پیش‌قدم‌تر باشد و اگر دولت پیشقدم شود، انبوه‌سازان همیشه بازوی دولت خواهند بود.


منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان ایران
تعداد مطالعه 3226 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده هیمچنین ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی از مسایل ضروری کشور است
65 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور شناسایی شد.
بافت قديم سمنان به سبک معماري تاريخي بازسازي شد
سومین دوره مسابقات ملي معماري با موضوع طراحي و ساخت باغ‌فرش سنگي
بافت هاى فرسوده ، بيمارى اى كه هر آن ممكن است با تلنگرى عظيم مانند زلزله، نقاطى را به كما ببرد.
ساختمان یاسپیرین در جوار تکیه امیرچقماق احداث میگردد
معاون وزير مسكن و شهرسازي : لايحه "بيمه مسئوليت" ساختمانها را تا 10 سال بيمه مي کند .
وزير مسكن و شهرسازي از اعلام آمادگي 29 شركت‌ خارجي براي مشاركت در اجراي طرح مسكن مهر در كشور خبر داد
وزير مسكن و شهرسازي به تركيه سفر می کند
معاون وزیر مسکن و شهر سازی در جمع خبرنگاران :
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 3 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 14 مرتبه
 » بازدید دیروز: 154 مرتبه
 » کل بازدید: 2399520 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • حسینیه ناظم التجار

  • میراللهی

  • خانه هوشمند

  • مجموعه تجاری سامان

  • مرکز تجاری بهمن (بلوار بسیج )

  • مجموعه تجاری کوثر (رسولیان)

  • کارخانه اقبال