بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > معماري و شهرسازي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


بافت تاريخي يزد در معرض خطر
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1385/5/5

خيابان بسيج در يزد نمونه اي از بي توجهي به تاريخ و فرهنگ اين مرز و بوم است . اين خيابان عريض كمي بيش از يك دهه است كه با شكافته شدن بافت كهن شهر يزد بخش هاي غيرقابل دسترس شهر را به يكديگر متصل كرده است.مسئولان شهري يزد در واقع با ناديده گرفتن بافت تاريخي و زيباي شهر با كوچه هاي تنگ و تو در تو و خانه هاي كاهگلي زيبا و منازلي كه بادگيرها از فراز آن سربرافراشته اند، طرح عمراني را به اجرا گذاشتند كه شايد مي شد آن را در مسيري ديگر به مرحله اجرا در آورد.

    اين نمونه بدان جهت آورده شد كه چندي پيش مديرعامل شركت مسكن سازان يزد از ضرورت احياي بافت فرسوده شهري سخن به ميان آورده و عنوان كرده بود كه بايد تغييرات را بپذيريم.
       اين مسئول شهري يزد با اشاره به دسته بندي بافت هاي فرسوده از نظر شوراي عالي شهرسازي- بافت هاي فرسوده به سه دسته تقسيم مي شوند؛ يك بخش بافت داراي ارزش تاريخي، بخش ديگر بافت مياني شهر كه فاقد ارزش هاي معماري اصيل است و دسته سوم بافت هاي حاشيه اي- گفت: لازم نيست براي اجراي طرح هاي سامان دهي ابتدا به سراغ نقاط بكر و داراي ارزش تاريخي بافت برويم، بلكه اين طرح ها را در حاشيه ها و مكان هاي كم ارزش مي توان انجام داد و با كسب تجربه هاي بيشتر در عرصه بافت، فعاليت ارزشمندتري داشت.
     مديرعامل شركت مسكن سازان يزد در پايان اضافه كرد: فناوري جديد به حفظ بناهاي تاريخي كمك مي كند و نبايد در امر احياي بافت، سليقه ها را حاكم كرد؛ چرا كه نتيجه مطلوبي در پي نخواهد داشت.
    اين مسئول شهري يزد در سخنان خود بافت تاريخي را داراي ارزش دانسته و احياي آن را در مرحله پاياني فرايند مقاوم سازي مناسب دانسته است.
     اما سابقه نشان داده كه نه تنها در يزد كه در ساير شهرهاي ايران، آن هم نه در زمان احياي بافت فرسوده براي مقاوم سازي در برابر زلزله كه در زمان اجراي طرح هاي عمراني بافت هاي تاريخي شهرهاي ايران ناديده گرفته شده اند. علاوه براين يزد هم از آسيب طرح هاي عمراني بي نصيب نمانده است و بلوار بسيج نمونه اي آشكار از بي توجهي به بافت هاي تاريخي است.
    بلوار بسيج را با بي توجهي كامل از بافت تاريخي شهر عبور داده اند و هر عابري با گذر از اين خيابان با يك نگاه مي تواند دريابد كه ديواره هايي كه تحت عنوان طرح زيباسازي در اطراف بلوار ساخته شده اند ديواره هايي تاريخي نيستند و نوساز هستند و مسئولان شهري اين ديواره ها را صرفاً به منظور پاك كردن صورت مسأله احداث كرده اند.
    براي اثبات اين مدعا كافي است به فضاي پشت ديواره هاي ياد شده نگاهي انداخته شود؛ در فضاي پشت ديوار، خانه هايي كه نيمي از آنها تخريب شده اند به وضوح به چشم مي خورند؛ خانه هايي كه روزگاري هر عابري با گذر از كنار آن حس مي كرد دست كم زمان پانصد سال به عقب بازگشته و او در عصر حاضر زندگي نمي كند.
    اين خانه ها در محله تاريخي شهر يزد اگر به صورت كامل و دست نخورده حفظ مي شد، گردشگران زيادي را به خود جلب مي كرد.
اما مسئولان شهري وقت يزد بي توجه به ارزش بافت تاريخي، درست خلاف آن چه مديرعامل شركت مسكن سازان يزد گفته بود، سليقه اي عمل كردند.
     حال بايد ديد اين بار آيا مسئولان شهر يزد به هنگام بازسازي بافت فرسوده به بناهاي تاريخي وفادار خواهند بود و يا باز مانند گذشته اجراي طرح هاي عمراني را به حفظ و احياي بافت تاريخي شهر ترجيح خواهند داد.
    به نظر مي رسد اين بار نيز با اعلام خبر احيا و مقام سازي بافت هاي فرسوده بافت تاريخي يزد در معرض خطر جدي قرار گرفته باشد.


منبع خبر: همشهری
تعداد مطالعه 3214 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
به جاي گسترده‌تر كردن تهران بايد با احياي بافت‌هاي فرسوده جمعيت بيش‌تري را اسكان دهيم .
وزير مسکن و شهر سازی : بهره برداري از 440 هزار واحد مسکن مهر تا پايان امسال
برگزاري دومين همايش بهسازي و باز افريني بافت هاي فرسوده شهري در شيراز
در طول برنامه پنجم توسعه؛ هر سال 10درصد از بافت‌هاي فرسوده شهري احياء و نوسازی مي‌‌شود
هشدار وزیرمسکن به صاحبان خانه‌های خالی
طرح تفصيلي بافت فرسوده شهر يزد در آستانه تصويب نهايي
نیاز به 360 هزار میلیارد تومان اعتبار برای احیاء بافت فرسوده شهرها
ظرف دو سال آینده مطالعات طرح های بهسازی و نوسازی کل مجموعه بافت های فرسوده کشور انجام خواهد شد.
شهرداري‌ها، ساماندهی بافت فرسوده را در اولویت قرار دهند.
اقدام ارزنده شهرداری و شورای شهر یزد برای احیاء بافت فرسوده شهری
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 3 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 1693 مرتبه
 » بازدید دیروز: 443 مرتبه
 » کل بازدید: 2399016 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • پروژه بدنه سازی میدان شاه طهماسب

  • حسینیه ناظم التجار

  • مجتمع تجاری اداری سپهر یزد

  • مجموعه چهار واحدمسکونی موسوی

  • سرای درج (تیمچه چاووش)

  • مجموعه تجاری سامان

  • خانه رشتیان