بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > ميراث فرهنگي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


نمي توان با زور وارد بافت تاريخي شد
نگارنده خبر: پشتیبانی گروه دیبا
تاریخ ثبت:1385/3/11

تداخل بافتهاي تاريخي و فرسوده و نحوه دخالت در آنها مدتهاست كه مورد بحث مديران سازمان ميراث فرهنگي و شركتهاي مختلف عمران و بهسازي است.

پايگاه اطلاع‌رساني شهرسازي و معماري، ليلا صادق پور:تداخل بافت‌هاي تاريخي و فرسوده و نحوه دخالت در آنها مدت‌هاست كه مورد بحث مديران سازمان ميراث فرهنگي و شركت‌هاي مختلف عمران و بهسازي است.

در اين ميان بي‌توجهي به ارزش‌هاي كالبدي، تاريخي و هويتي برخي بافت‌ها از سوي برخي شركت‌هاي مداخله‌كننده در امر نوسازي و بهسازي همچنين تعلل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تعيين محدوده‌هاي تاريخي و تدوين ضوابط و سياست‌هاي جديد در نحوه مداخله در آنها، بيش از پيش اين عناصر ارزشمند را در انزوا فرو برده است.

«عليرضا ابلقي»، مديركل دفتر طرح‌هاي شركت عمران و بهسازي از جمله افرادي است كه با انتقاد از نحوه عملكرد سازمان ميراث فرهنگي در شناسايي محدوده‌هاي تارخي معتقد است، تعلل سازمان ميراث فرهنگي در اين امر موجب بروز اتفاقاتي نظير آنچه در اصفهان و براي خانه صفوي بروز كرد مي‌شود. همچنين برخورد اجباري از سوي اين سازمان با مردم براي حفظ خانه‌ها و بناهاي تاريخي خود به شكل موزه‌اي موجب برخورد قهري آنان مي‌شود.

موضوع شناسايي محدوده‌هاي بافت‌هاي تاريخي و فرسوده دست‌مايه گفت‌وگويي با مديركل دفتر طرح‌هاي شركت عمران و بهسازي است كه در ادامه مي‌خوانيد.  

* شركت عمران و بهسازي چه برنامه‌هايي براي بافت‌هاي فرسوده دارد؟  

_ در حال حاضر براي بافت فرسوده 36 شهر طرح نوسازي و بهسازي تهيه شده كه پس از ابلاغ به شهرداري‌ها اين مناطق، اجرايي و در ادامه اين پروژه‌ها پس از انجام به عنوان الگوي ديگر پروژه‌هاي تجميع و نوسازي در نظر گرفته مي‌شوند. پيش از اين موضع وزارت مسكن درباره بافت‌هاي قديمي و فرسوده منحصر به مركز شهرها بود كه با تغيير اين ديدگاه‌، بحث بافت‌هاي فرسوده در ابعاد گسترده‌تري مورد بحث قرار مي‌گيرد.  

* از آنجا كه بسياري از بافت‌هاي تاريخي در محدوده بافت‌هاي فرسوده قرار دارند، نحوه مداخله سازمان عمران در اين بافت‌ها چگونه است؟  

_ از بافت‌هاي قديمي الزاما مفهوم ارزشمند و تاريخي استنباط نمي‌شود. بخش‌هايي از بافت‌هاي قديمي ارزشمند هستند و گاهي در حد تك‌بنا معرفي مي‌شوند. روش مداخله در ساختار تاريخي حفاظتي كه در آن موفولوژي و ساختار بافت مورد توجه است و نوسازي در آن بايد با رعايت الگوهاي ويژه‌اي انجام شود در غير اين صورت هويت‌هاي تاريخي و ارزشمند شهرها از بين مي‌رود. به دنبال تصميماتي كه در برنامه‌هاي پنج ساله سوم و چهارم گرفته شد، دولت موظف به نوسازي و احيا بافت‌هاي فرسوده شهري طي اجراي اين دو برنامه شد. پيش از اين تصميم تصوري از حدود، مساحت و ابعاد اين موضوع وجود نداشت. با تخمين‌هاي چندان دقيق مساحت بافت فرسوده 14 هزار هكتار برآورد شد، البته در اين زمان بيشتر توجهات به بافت‌ مركزي معطوف بود. اما به دنبال مطالعات انجام شده از سوي سازمان عمران و بهسازي شهري براساس قانون بودجه سال 84 (بند ب تبصره 6)، تاكنون 36 هزار هكتار بافت فرسوده فقط در 50 شهر آن هم بدون احتساب معابر و فضاهاي باز ثبت شده است. اين موضوع با تصوراتي كه از قبل داشتيم، متفاوت است.


منبع خبر: پايگاه اطلاع‌رساني شهرسازي و معماري
تعداد مطالعه 3321 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
در طول برنامه پنجم توسعه صورت مي‌گيرد اختصاص رديف مستقل اعتباري براي احياي بافت‌هاي تاريخي يزد
ساباط، ميراثي است كه در معماري امروز فراموش شده است .
طراح كتابخانه مركزى یزد: عقب افتادن افتتاح كتابخانه، باعث وارد آمدن لطمات فرهنگي عظيمی به يزد میشود.
درخواست مجدد يزد براي ايجاد مركزبين‌المللي تحقيقات خشت
تخریب خانه‌های تاریخی یزد دور از چشم مسئولان!
مالکان اصفهاني، سقف خانه هايشان را تخريب مي کنند .
ميمند به بزرگترين مسابقه معماري جهان راه يافت
رييس سازمان ميراث فرهنگي استان يزد:تصميمي در خصوص پروژه كتابخانه مركزي اتخاذ نشده است.
بي‌پولي، مانع ثبت رديف‌هاي موسيقي ايران در يونسکو
راه اندازي رشته ميراث فرهنگي در مقطع کارو دانش در سراسر کشور
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 4 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 34 مرتبه
 » بازدید دیروز: 154 مرتبه
 » کل بازدید: 2399540 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • خانه شکوهی

  • مرمت و احیاء خانه پهلوان حسینی

  • خانه اولیاء

  • زرگر یزدی

  • خانه رشتیان

  • ساختمان تجاري- فرهنگي ياسپيرين

  • مجموعه چهار واحدمسکونی موسوی