بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > ميراث فرهنگي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


يستون جهاني شد .
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1385/4/24

با راي قاطع اعضاي کميته ميراث جهاني، بيستون سرانجام در فهرست آثار جهاني يونسکو جاي گرفت.

    كميته ميراث جهاني يونسكو پنجشنبه 22 تير ماه در سي‌امين اجلاس خود در ليتواني مجموعه باستاني بيستون را در فهرست آثار جهاني ثبت كرد.
    بيستون پس از ثبت تخت‌جمشيد، چغازنبيل، نقش‌جهان، تخت‌سليمان، پارساگارد، بم و منظر فرهنگي آن و سلطانيه، هشتمين اثر ايراني است كه در فهرست جهاني يونسكو به ثبت مي رسد.
     «مليحه مهدي آبادي»، مدير پروژه بزرگ بيستون با بيان اين خبر افزود: « با ثبت جهاني بيستون  نظارت بين‌المللي بر سايت بيستون حاكم و  از امكانات و كمك‌هاي كارشناسي بين‌المللي استفاده مي‌شود.»
    وي با بيان اين که ثبت بيستون خيل گردشگران علاقه مند به تاريخ ايران و نيز رفاه اقتصادي مردم شهر را به دنبال دارد، افزود:« طبق برآورد كارشناسان ورود هر گردشگر به ايران 8 شغل ايجاد مي‌كند كه آمار قابل توجهي است و طبيعي است که با ثبت بيستون فرصت هاي شغلي و درآمدزايي مناسبي در منطقه ايجاد مي شود.» 
      چنانکه مهدي آبادي مي گويد ثبت جهاني بيستون موجب مي‌شود از يك ‌سري خطرات احتمالي كه محوطه‌هاي تاريخي را  تهديد مي‌كند جلوگيري شود. زيرا هر سايتي كه به ثبت ميراث جهاني مي‌رسد در واقع در سطح بين‌المللي مورد حفاظت قرار مي گيرد.  
     مدير پروژه بزرگ بيستون ادامه داد:« در يونسكو زبده‌ترين كارشناسان جهان گردهم مي آيند و با ايجاد يك تبادل فرهنگي بين آن‌ها سايت‌هاي ثبت شده در فهرست آثار جهاني تبديل به يك دانشگاه بين‌المللي مي‌شود. در اين سايت‌هاي كساني آموزش مي بينند كه در سطح بين‌المللي مطرح مي‌شوند.» 
     همچنين به نقل از سايت روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري «سيد طه هاشمي»، معاون رييس سازمان و رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين مورد گفت: «اعضاي كميته ميراث جهاني صبح روز پنج شنبه 22 تير ماه برابر با  13 ژوييه2006، پس از ارائه گزارش فني بيستون، ايكوموس به اتفاق آراء و با تمجيد از كشور ايران براي تهيه پرونده اين اثر مهم تاريخي، بيستون را به عنوان يك اثر تاريخي داراي ارزش‌هاي منحصر به فرد جهاني، جزء فهرست آثار جهاني قرار داد.»
     به گفته وي پرونده بيستون بدون بحث و با اتفاق آراء، به سرعت تصويب شد. 
    بي نظيرترين مهندسي و متون عاشقانه در بيستون وجود دارد. مديريت و پنج مهندسي مختلف همچون مهندسي آبياري، كانال، پل، مرمت و صنعت مجموعه اي را در دشت بيستون به وجود آورده و نمايندگان و كارشناسان ايکوموس بر اساس اين ويژگي ها به ثبت جهاني بيستون راي دادند.
   شگفتي هاي مجموعه تاريخي بيستون آنقدر زياد بوده كه موجب شد نماينده ايكوموس ثبت جهاني طبيعت بيستون در فهرست ميراث طبيعي را پيشنهاد دهد. 
    كارشناسان پروژه بيستون در نظر دارند در سال هاي آتي، طاق بستان و بيستون را به ثبت جهاني ميراث معنوي برسانند، اگرچه وجود تله كابين طاق بستان يكي از دغدغه هاي اين كارشناسان براي ثبت اين دو اثر در فهرست آثار جهاني است. 
     بيستون محوطه‌اي تاريخي در 30 كيلو‌متري شمال شرق شهر كرمانشاه است. 
     وجود آثاري مانند نيايشگاه مادي، نقش بر‌جسته و كتيبه داريوش اول هخامنشي، مجسمه سلوكي هر‌كول، نقش بر‌جسته‌هاي مهرداد دوم، گودرز و بلاش، بازمانده از دوره اشكاني و صفه‌اي وسيع به نام فرهاد تراش و بناي ساساني بيستون، ارزش اين محوطه تاريخي را در حد يك اثر منحصر به فرد جهاني بالا ‌برده است. 
    مهمترين ويژگي بيستون، وجود كتيبه داريوش اول به عنوان مبدا كشف خطوط ميخي عيلامي، ميخي بابلي و فارسي باستان است.
   ايران در سال 2007 پرونده‌اي براي ثبت ندارد. نقص فني پرونده قره‌كليسا باعث شد تا اين پرونده شانس ثبت جهاني خود را از دست بدهد.

بيستون و پيشينه تاريخي آن :
بيستون در 30 كيلومتري شرق شهر كرمانشاه بر سر راه همدان كرمانشاه در 47 درجه و 27 دقيقه طول جغرافيايي و 34 درجه و24 دقيقه عرض جغرافيايي نسبت به نصف النهار گرينويچ قرار دارد. 
     اين دشت داراي 1320 متر ارتفاع از سطح دريا است طوريكه وضعيت استثنايي كوه موجب شده تا عده اي آن را دروازه زاگرس نامند.
     محوطه بيستون در محدوده اي به طول 5 كيلومتر عرض 3 كيلومتر قرار دارد. 
     ايرانيان باستان بيستون را به خاطر جايگاه ويژه اش بغستان ( جايگاه خدايان ) مي ناميدند. در متون تاريخي هم بيستون در دوره هاي مختلف به نامهاي بغستان – بگستان – بهستون – بهستان – بيستون آمده است. 
    بيستون به علت شرايط ويژه جغرافيايي از آغاز زندگي بشر تا دوران معاصر مورد توجه قرار گرفته و از هر دوره آثاري در آن ديده مي شود.

کوه بهستان
     کوه بهستان که در حدود 2793 متر از سطح دريا ارتفاع دارد، در 30 کيلومتري شرق کرمانشاه استوار شده است . اين کوه از روزگارانباستان شناخته شده بوده و يونانيان آنرا «بگيستان اروس » مي خواندند. 
      کوه بهستان در ادوار مختلف به صورت هاي بغستان،بگستان ، بهستان ، بهستون ، بهيستون ، بگيستان و بيستون در متون تاريخ آمده وامروز نيز به بيستون مشهور است .
    بيستون در دوران هاي خيلي قديم مورد توجه و مقدس بودهاست .
موقعيت طبيعي بيستون که در کنار شاهراه و محل عبور و تلاقي همه راه هاي مغربايران قرار گرفته و چون در دامنه اين کوه سرابهاي فراوان وجود دارد در اعصارمختلف محل توقف کاروان ها و مسافران بوده است .
    درسالهاي گذشته ، قبل و پس از پيروزي انقلاب بخشي از عرصه تاريخي فرهنگي بيستونتحت عنوان بغستان قديم و سه اثر ديگر از جمله کتيبه داريوش ، کاروانسراي صفوي ، وپل صفوي بيستون در فهرست آثار ملي ثبت شده بود .  


منبع خبر: خبرگزاري ميراث فرهنگي
تعداد مطالعه 3201 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
بي‌پولي، مانع ثبت رديف‌هاي موسيقي ايران در يونسکو
ثبت جهانى بافت يزد، نياز به كار كارشناسى دارد .
معاون رئيس جمهور: تحقق شعار جهاد اقتصادي در توسعه گردشگري کشور نمود مي‌يابد
به خطر افتادن ثبت جهانی یزد بروایت میراث خبر
میراث قرهنگی و گردشگری تا رسيدن به شرايط مطلوب مرمت و احيا در استان‌ها سه سال برزخي پيش رو دارد.
قانون‌هاي تابلو ثبت آثار تاريخي چيست؟
كساني، بافت را مي‌توانند حفظ كنند كه در آنجا به دنيا آمده باشند و از آن خاطره داشته باشند.
کشف سنگ تاريخي با قدمت 800 سال در يزد
مجموعه امیر چخماق بیشترین بازدید کننده را به خود اختصاص داد .
يستون جهاني شد .
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 3 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 41 مرتبه
 » بازدید دیروز: 189 مرتبه
 » کل بازدید: 2403424 مرتبه
 » میانگین: 428 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • حسینیه ناظم التجار

  • خانه اولیاء

  • خانه علومی

  • پروژه بدنه سازی میدان شاه طهماسب

  • مرکز تجاری بهمن (بلوار بسیج )

  • خانه هوشمند

  • مجموعه مسکونی هزار درخت