بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > معماري و شهرسازي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


دخالت در بافت فرسوده شهر یزد باید اولویت بندی شود.
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1385/4/4

بافت فرسوده شهر یز د ، بیش از 25% از سطوح شهری را شامل شده و همچنین در بر گیرنده بافت ارزشمند و ثبت شده تاریخی نیز می باشد و از سوی دیگر فاقد جاذبه های لازم برای سرمایه گذاری انبوه سازان و نیز زندگی خانواده های جوان و متمکن است.

   مدیر هماهنگی بافت فرسوده شهر یزد با تأکید بر ضرورت تدوین اولویتهای دخالت در بافت فرسوده شهری در قالب یک برنامه 10 ساله اضافه کرد : خوشبختانه با تسهیلات مناسب و کم بهره دولتی که بر مبنای بند ب تبصره 6 قانون بودجه به همه سازندگان واحد های مسکونی  اعطاء میشود و تخفیف های قانونی شهرداری ، بحث توجیه اقتصادی احداث و مرمت واحد های مسکونی در بافت فرسوده تا حدی حل شده ولی ایجاد انگیزه های لازم برای بازگشت ساکنان بافت قدیم مستلزم بهبود شرائط زندگی و تأمین و تجهیز امکانات عمومی در بافت است.
     مهندس شرافت گفت : با ید با تعیین اولویت دخالت به میراث فرهنگی فرصت داد تا خود را با شرائط اجتناب ناپذیر احیاء بافت فرسوده تطبیق دهد و همچنین با تجمیع امکانات استان و تسهیلات در محدوده هائی که قدرت مانور بیشتری برای طراحان و مجریان است ، در یک مدت کوتاهی شاهد به ثمر نشستن برنامه ها باشیم و سپس به توسعه محده های مداخله بپردازیم.
     وی وجود زمینهای رهاشده ، مخروبه ها و کارگاه ها و کارخانه هائی که باید به خارج از شهر منتقل شوند را به عنوان زمینه های اولیه این اقدام معرفی و عنوان کرد : به نظر می رسد می توان در محلات حاشیه شهر و یا بافت میانی فرسوده شهری ، مانند محلات خیرآباد ، کسنویه و محمودآباد تمرکز نمود و محدوده های با ارزش هسته مرکزی را به دو سال آینده موکول نمود تا طی این مدت میراث فرهنگی نیز خود را برای هدایت هدفمند ، مطلوب و وسیع در بافت تاریخی آماده کند.
    وی گفت: نیاز بافت فرسوده شهری فقط احداث یا مرمت واحد های مسکونی نیست بلکه این باور باید در ذهن ساکنان آن ایجاد شود که امکانات شهری به صورت عادلانه ای در سطح شهر توزیع شده و شاهد وجود و فعالیت مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین فعالیت مؤسسات اقتصادی و مراکز تفریحی و ورزشی نیز باشند.
    محمد مهدی شرافت با اشاره به مشکلات جدی زیست محیطی در بافت قدیم یزد گفت : وقتی در بعضی از محلات قدیمی شاهد وجود یبماری سالک هستیم ویا مخروبه های داخل بافت به زباله دانی تبدیل شده و شرائط نامطلوب بهداشتی و زیست محیطی را به ساکنین تحمیل نموده لازم است دولت با اختصاص اعتبارات مکفی ابتدا نسبت به آماده سازی فضای بازگشت و یا سرمایه گذاری اقدام نماید و صرفاً اینکه بیان می شود آب و برق و تلفن و گاز در بافت موجود است جواب کمبود های کیفی آن نیست.
   وی سامان بخشی وضع موجود و حذف نابهنجاری ها را مقدمه ضروری دخالت در بافت دانست وگفت:  به همین منظور اکتفا نمودن به سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیلات جوابگوی اهداف احیاء نمی باشد و لازم است با تخصیص اعتبارات مناسب دولتی و بامحوریت شهرداری یزد نسبت به بهسازی بافت تاریخی و فرسوده شهر اقدام کرد.


منبع خبر: روابط عمومی
تعداد مطالعه 3276 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
دخالت در بافت فرسوده شهر یزد باید اولویت بندی شود.
عضو هيات مديره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی:65 هزار هکتار بافت فرسوده در سطح شهرهای کشورشناسایی شد
وزير مسكن: يارانه بخش مسكن در سال جاري ‪ ۳۸۰‬ميليارد تومان است.
توسعه پایدار شهری ره آورد ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی
وزیر مسکن و شهر سازی عملیات اجرایی مقام سازی 188هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است
يکي از اولويت هاي اصلي دولت، نوسازي بافت فرسوده است
تصويب بازسازي بافت‌هاي فرسوده 90 شهر
برگزاری همایش معرفی ظرفیتها وفرصتهای انبوه ساز ی مسکن دربافت فرسوده شهر یزد
عضو هيئت مديره شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي در نشست همايش نقش مديريت در احياي بافت هاي فرسوده شهري
بازديد از پروژه تجاري درج
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 6 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 13 مرتبه
 » بازدید دیروز: 706 مرتبه
 » کل بازدید: 2396893 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • سرای گذشتی

  • سرای درج (تیمچه چاووش)

  • پروژه بدنه سازی میدان شاه طهماسب

  • مجموعه تجاری سامان

  • کارخانه اقبال

  • خانه رشتیان

  • مرمت و احیاء خانه پهلوان حسینی