بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > معماري و شهرسازي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


نقش فناوري اطلاعات در مديريت بحران بافت‌هاي تاريخي بررسي شد
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1385/4/3

بر پايه نتايج يك مطالعه؛ سيستم اطلاعات بحران(DIN)، روشي براي بهبود بخشيدن همكاري، هماهنگي، تشريك مساعي و ايجاد درك متقابل بين كاربران و توليد كنندگان اطلاعات بحران است.

   بررسي كاربرد فناوري اطلاعات در مديريت بحران بافت‌هاي تاريخي عنوان مقاله مجيد صادقي، بهرام عبدي و وحيد حسيني است كه در نخستين همايش ملي مديريت بحران زلزله در شهرهاي داراي بافت تاريخي در يزد ارائه گرديد.
    در اين مقاله كاربرد مديريت اطلاعات بحران، تداوم رويكرد مديريت بحران و فعاليت‌هاي مرتبط با آن از نقش منبع و مجراي اطلاعات و مرجعي براي كاهش ريسك تمام نهادهاي دولتي و خصوصي و جامعه تعريف گرديده است.
   نگارندگان معتقدند؛ در شرايط كنوني با توجه به تحول و كاربرد فناوري‌هاي نوين در تمامي اركان زندگي ضرورت رفع نيازهاي موجود در گسترش مطالعات و جنبه‌هاي مديريتي بحران زلزله با پرداختن به شيوه‌هاي فناوري اطلاعات ضروري‌تر از هر زمان به نظر مي‌رسد و براي نيل به اين هدف تاكيد ‌دارند: بايست روش‌هاي سنتي اطلاع‌رساني به خدمات پيشرفته جامعه اطلاعاتي نوين تبديل شود و قوانين، محتوي و شكل اين خدمات همخوان با شرايط و نيازهاي كشور تغيير كند. هنگام بحث درباره نقش فناوري اطلاعات در مديريت بحران بافت‌هاي تاريخي و قديمي كشور، با توجه به شرايط خاص آنها، موضوع دقيق‌تر و حساس‌تر خواهد شد.
   در ادامه سيستم اطلاعات بحران (DIN) مطرح گرديده و از آن به روشي براي بهبود بخشيدن همكاري، هماهنگي، تشريك مساعي و ايجاد درك متقابل بين كاربران و توليد كنندگان اطلاعات بحران ياد شده است.
   بنا بر اين مطالعه، اين سيستم فقط شامل اجزاي ضروري براي مقابله و تصميم‌گيري در بحران نمي‌باشد بلكه اجزاي اقتصادي و اجتماعي براي تمامي مراحل برنامه‌ريزي بحران را نيز شامل مي‌شود و از استانداردهايي پيروي مي‌كند كه كارايي بيشتر و صحت يكپارچه‌سازي و استفاده از اطلاعات را به همراه خواهد داشت. بنابراين مي‌تواند كيفيت تصميم‌گيري و هماهنگي بين سازمان‌ها را تسهيل نموده و زمان پاسخ گويي را تا حد زيادي كاهش ‌دهد.
   در اين تحقيق تلاش شده تا با مطالعه موردي كشورهاي ايتاليا، ژاپن و چين، شيوه‌هاي كاربرد اين فناوري در وقوع زلزله در شهرهاي باستاني بررسي گردد و نيازهاي برنامه‌ريزي و اعمال مديريت اطلاعات بحران و راهكارهاي پيشنهادي براي ايجاد شبكه جامع اطلاعاتي مديريت بحران كشور آورد شود كه اهم آنها استانداردها و قوانين، پروتكل‌ها و روش‌هاي متناسب، هماهنگي‌ها و همكاري‌هاي بين سازماني، سخت افزارها و نرم افزارهاي مورد نياز، نحوه دسترسي به منابع اطلاعاتي، مكانيزم جمع‌آوري و انتقال داده‌ها و اطلاعات براي تصميم گيري، مركز هماهنگ‌كننده و نيز ايجاد يك سيستم فراگير مديريت اطلاعات بحران شامل پايگاه‌هاي اطلاعات الكترونيكي مثل GIS، ‌پايگاه‌هاي هواشناسي، منابع قابل دسترسي پاسخگوئي اضطراري،‌ اطلاعات مرتبط با آموزش عمومي، زيرساخت داده مكاني(STI)، سيستم اطلاعات جغرافيايي تحت وب، ‌MOBILE GIS، سنجش از دور و محاسبات و پردازش‌هاي اطلاعاتي، كاربرد گيرنده‌هاي فضايي، كانال‌هاي ارتباطي راديوئي و گسترش ارتباط كامپيوترها با اينترنت، الگوها و تكنيك‌هاي شبيه سازي، و سنجش از دور مي‌باشد.
   از راهكارهاي پيشنهادي ديگر نيز ايجاد لينك‌هاي لازم براي تسهيل اطلاعات و انتشار سريع آن به منظور اجتناب از موازي كاري در سيستم‌هاي موجود، همچنين ايجاد ساز و كارهاي تقويت اطلاعات ارسالي و دريافتي از جامعه براي ارتقاء و ايجاد آرامش دوباره براي ريسك و آسيب‌پذيري افزايش يافته، تداوم توسعه سيستم جمع‌آوري و انتشار سريع اطلاعات، روزآمد نمودن كيفيت اطلاعات جمع‌آوري شده و در آخر همكاري در راهنمايي برنامه‌ريزان آينده وتوجه به مديريت ارتقاء برنامه‌هاي پر خطر موجود ذكر شده است.


منبع خبر: خبرگزاري دانشجويان ايران - يزد
تعداد مطالعه 3455 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
با امضاي تفاهم‌نامه‌اي، احياي ميدان عتيق اصفهان كليد خورد .
مسكن از سبد كالاي سرمايه‌اي خارج شده است
یک نماینده مجلس :کندی طرح مسکن مهر ناشی از بانکها است
در راستاي ارتقاى ايمنى و نهادينه كردن مديريت بحران؛ ايران مي‌تواند از تجارب كشور ژاپن الگو بگيرد .
در گفتگوی معاون وزیر مسکن و شهر سازی با خبرگزاری ایسنا : شرايط استفاده از وديعه اسكان موقت اعلام شد
با حضور معاون وزير مسكن وشهر سازي در برنامه راديو سلامت :
عضو هيات مديره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی:65 هزار هکتار بافت فرسوده در سطح شهرهای کشورشناسایی شد
انجمن مفاخر خواستار نامگذاري دهه ثبت ابنيه و جاذبه هاي تاريخي شد
در طول برنامه پنجم توسعه؛ هر سال 10درصد از بافت‌هاي فرسوده شهري احياء و نوسازی مي‌‌شود
فروش ۶ هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت براى احياى بافتهاى فرسوده شهری
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 3 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 6 مرتبه
 » بازدید دیروز: 149 مرتبه
 » کل بازدید: 2399808 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • خانه رشتیان

  • پروژه بدنه سازی میدان شاه طهماسب

  • سرای گذشتی

  • حسینیه ناظم التجار

  • خانه عطائیان

  • مجموعه چهار واحدمسکونی موسوی

  • کارخانه اقبال