بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > محیط زیست > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


ورود فاضلاب بيمارستان گودرز به طولاني‌ترين قنات كشور ادامه دارد.
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1385/8/10

ورود فاضلاب بيمارستان گودرز به قنات زارچ و خشك شدن آن باعث شده كشاورزان منطقه خواستار حفر چاه آب براي آبياري زمين‌هاي زراعي منطقه شوند. قنات زارچ به تازگي در فهرست آثار ملي به عنوان طولاني‌ترين قنات كشور ثبت شده‌است.

       پس از گذشت 10 سال از اعتراض‌هاي مكرر دوست‌داران ميراث فرهنگي به سرازير شدن  فاضلاب بيمارستان گودرز در قنات زارچ هنوز مسئولان اين بيمارستان هيچ اقدامي براي نجات قنات زارچ انجام نداده‌اند. 
       بيمارستان گودرز كه در بافت تاريخي يزد قرار دارد فاضلاب خود را به داخل قنات زارچ تخليه مي‌كند و مسئولان بيمارستان هم اين مشكل را ناشي از نبود سيستم فاضلاب شهري در بافت قديم يزد مي‌دانند اما كارشناسان مركز بهداشت و محيط زيست يزد كوتاهي و بي‌توجهي بيمارستان را دليل اصلي اين مساله معرفي مي‌كنند. 
         "جواد نايبي"، لايروب قنات زارچ و كارشناس قنوات در اين مورد به ميراث خبر گفت: «قنات زارچ به مدت يك ماه كاملا خشك شده‌بود و به تازگي دوباره آب در آن جريان پيدا كرده‌است. اما از آنجا كه ميزان آب بسيار كم است كشاورزان منطقه خواستار حفر چاه از سوي جهادكشاورزي براي آبياري زمين‌هاي زراعي خود شده‌اند. در همين حال  ورود فاضلاب بيمارستان گودرز به اين قنات همچنان ادامه دارد.»
       وي افزود: «از سال 1375 تاکنون براي رفع مشکل فاضلاب بيمارستان گودرز با مسئولان بيمارستان در ارتباط هستم اما تاکنون هيچ‌گونه همکاري و کمکي از جانب آن‌ها دريافت نکرده‌ام.»
       نايبي كه 25 سال از زندگي خود را صرف حفاظت از اين قنات كرده اعتقاد دارد فعاليت‌هايي كه هم‌اكنون در قنات زارچ براي حفاظت و مرمت آن انجام مي‌شود استاندارد نيست.
      گرچه چندي پيش عنوان شد كه بيمارستان گودرز مشكل ورود فاضلاب اين بيمارستان به  را رفع كرده، اما "سيد محسن اقبالي"، نماينده شوراي قنات با تكذيب اين موضوع به ميراث خبر گفت: «لوله‌هاي فاضلاب بيمارستان از داخل انبار اين بيمارستان فاضلاب را وارد قنات مي‌كنند و متاسفانه تاكنون هيچ فعاليتي  براي جلوگيري از آن انجام نشده است.»
      قنات زارچ 83 متر طول دارد كه پس از عبور از محله قديمي‌شهر وارد زمين‌‌هاي زارعي و باغات منطقه مي‌شود.  
      وجود سرنگ‌هاي آلوده در قنات زارچ باعث شده كارگران نتوانند عمليات لايروبي قنات را به پايان برسانند و اين اتفاق صدمه بيشتري به بدنه آن وارد مي‌كند.
     با توجه به اين‌كه از آب قنات يزد براي آبياري زمين‌هاي كشاورزي و باغ‌هاي منطقه استفاده مي‌شود كارشناسان معتقدند براي جلوگيري از شيوع بيماري‌هاي انگلي و روده‌اي و حفظ سلامتي مردم بايد هر چه زودتر براي رفع اين مشكل چاره‌اي انديشيد.
     قنات زارچ تا چندي پيش 40 ليتر در ثانيه آب‌دهي داشت اما به دليل مشکلات مربوط به لايروبي و برخي مسايل فني، آب‌دهي آن به 20 ليتر در ثانيه رسيده است. 
      مسئوليت حفاظت از قنات‌هاي موجود در كشور به عهده جهادكشاورزي است.


منبع خبر: خبرگزاري ميراث فرهنگي
تعداد مطالعه 2857 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
يزد ؛ زيستگاه حدود دوسوم يوزپلنگ‌هاي آسيايي است .
ورود فاضلاب بيمارستان گودرز به طولاني‌ترين قنات كشور ادامه دارد.
دام‌ مازاد از مراتع ندوشن يزد خارج شد
يزد در انتظار شوك زيست محيطي است.
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 3 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 661 مرتبه
 » بازدید دیروز: 503 مرتبه
 » کل بازدید: 2396835 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • مجتمع تجاری یاسپیرین ( علیچی )

  • مجموعه تجاری کوثر (رسولیان)

  • بازارچه صنایع دستی شاهزاده فاضل

  • خانه علومی

  • خانه عطائیان

  • مرمت و احیاء خانه صالحی کرمانی

  • مجموعه مسکونی هزار درخت