بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > معماري و شهرسازي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نظام برنامه ریزی بافت تاریخی یزد در حال تدوین است.
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1385/3/27

در جلسه مورخ 27/3/85 شورای بافت فرسوده که در دفتر کار معاون امور عمرانی استانداری یزد تشکیل شد ، مدیر عامل مشاور زاد بوم که از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مسئول تهیه و تدوین نظام برنامه ریزی بافت تاریخی یزد شده است گزارشی از مطالعات خود را ارائه داد.

   مهندس افشاری با اشاره به نقایص نظام موجود برنامه ریزی ، اختلال در تهیه طرح ها بر استفاده از عوامل محلی تأکید کرد و گفت : در تدوین این مجموعه نظام مدیریت ، تاریخ یزد با اتکاء به مستندات و از دید برنامه ریزی شهری مورد برسی قرار گرفته و علاوه بر کسب نظر 14 مسئول و کارشناس محلی ، طرح های جامع و بازنگری آن و همچنین طرح تفصیلی یزد و بافت قدیم مورد برسی دقیق قرار گرفته است .
    وی با اشاره به اینکه در نظام پیشنهادی ، محدوده با ارزش تاریخی به مساحت1212 هکتار ، به 10 محله تقسیم شده گفت: مسئو لیت اداره شهر با شهرداری است و بدین ترتیب دستگاه مدیریت طرح ها با مرکزیت شهرداری فعالیت خواهد داشت و سایر دستگاه های بخشی باید با این مرکز همکاری کنند. هسته مرکزی این مدیریت شورائی متشکل از شهردار و عضو شورای شهر و نمایندگان استانداری ، وزارت مسکن و شهرسازی ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، سازمان مدیریت ، اصناف و شرکتهای آب و فاضلاب ، برق ، گاز و مخابرات خواهند بود .
     مدیر عامل مشاور زاد بوم گفت : در هر ده محله نیز مشاورین مستقر و زیر نظر مشاور طرح جامع و تفصیلی مسئول تطبیق درخواست های مردم با ضوابط خواهند بود .و برای این کار کل محدوده مورد ممیزی قرار گرفته و اطلاعات مربوطه در قالب بانک اطلاعاتی جمع آوری و بروز می شود.
    وی هزینه اجرای این طرح را برای 5 تا 10 سال 14 میلیارد ریال عنوان و با اشاره به اینکه 28300 پلاک در بافت تاریخی وجود دارد سرانه هر پلاک را 124 هزار ریال اعلام کرد.
      معاون امور عمرانی استانداری نیز در این جلسه گفت : بافت تاریخی یزد زنده است و نمی توان فعالیتها را متوقف کرد تا تصمیم گیری شود و مردم نیاز های خود را به نحو مقتضی تأمین خواهند کرد .
     مهندس نبوی زاده با اشاره به اینکه در سال 84  بالغ بر سه برابر پروانه صادر شده از سوی شهرداری یزد ، شاهد تشکیل پرونده در کمیسیون های ماده 100 شهرداری بوده ایم، با اشاره به تفاوت محدوده پیشنهادی جدید خواستار روشن شدن دلا ئل تعیین محدوده 740 هکتاری ثبت شده میراث فرهنگی شده و عنوان نمود : بهتر بود مسئولین میراث قبل از ثبت محدوده تاریخی یزد با مسئولین محلی هماهنگ و اطلا عات شفافی را به مردم ارائه می دادند.
    وی با اشاره به اینکه این هسته مدیریتی قبلاً در یزد فعال بوده و حتی استاندار نیز در جلسات حضور داشته گفت : جلسات شورای بافت قدیم به علت عدم اختیار تصمیم گیری توسط نمایندگان میراث ، کارآئی خود را ازدست داده و تعطیل شده و هرچند مجدداً با در خواست مدیریت جدید میراث فعال خواهد شد ، لیکن لازمه موفقیت آن اختیار کامل نمایندگان دستگاه ها برای اتخاذ تصمیم می باشد.
    در این جلسه موافقت با اعضاء با کلیات تدوین یک نظام مدیریت برای بافت تاریخی اعلام و قرار شد مشاور پس از تدوین نهائی ، گزارش های خود را برای بررسی و اعلام نظر به دستگاه های مرتبط استانی ارسال نماید.
     در ابتدای جلسه اعضاء گزارشی از اقدامات هفته گذشته و همچنین مشکلات فراروی امر بهسازی بافت فرسوده شهر یزد ارائه نمودند .
     رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به ضرورت مشخص شدن مسئول هر اقدام گفت : متاسفانه بعضی از مدیران خواست ها و نیاز های شهر را با سیاست های وزاتخانه متبوع خود هماهنگ می کنند و لازم است این نگرش اصلاح و تلاش شود تا سیاست ها و خواستهای شهر در برنامه وزارتخانه لحاظ شود .
     آقای اصلانی با اعلام اینکه پیشنهاد شهرداری در مورد اعمال تخفیف برای ساخت و ساز در بافت فرسوده طی هفته گذشته به شورا واصل شده گفت: در جلسه روز یکشنبه این موضوع در شورای شهر تصویب و ابلاغ خواهد شد.
      رئیس سازمان مسکن و شهرسازی نیز خواستار زمینه سازی برای فعالیت انبوه سازان در بافت فرسوده شده و گفت : لازم است ضوابط حاکم بر بافت در این جهت بازنگری شود .
      آقای مهندس خواجه رضائی با طرح نامه اخیر دبیر شورایعالی شهرسازی ، مبنی بر انجام مقدمات تبادل تفاهم نامه فیمابین مسکن و شهر سازی و میراث فرهنگی گفت: با توجه به اینکه قرار است این تفاهم نامه به امضاء بالاترین مقام اجرائی دو مجموعه برسد ، لازم است اعضاء جلسه نقطه نظرات خود را به سازمان مسکن وشهرسازی ارائه تا پس از جمع بندی به دبیر خانه شورایعال شهرسازی منعکس شود.
     در این جلسه مدیر هماهنگی بافت فرسوده شهر یزد نیز ضمن اشاره به فعالیت های انجام شده گفت : با تصویب اعمال تخفیف در محدوده بافت پیش نیاز های فعالیت گسترده در بافت فرسوده شده و می توان نسبت به تعریف پروژه های مختلف اقدام کرد .
      مهندس شرافت گفت : محدوده بافت فرسوده شهر یزد 2800 هکتار است و بدین ترتیب طی یک برنامه ده ساله باید در مورد 280 هکتار در هرسال اتخاذ تصمیم و اقدام شود و بر اساس برآورد انجام شده حدود 28 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مورد نیاز است.
    در پایان ازسوی دبیر جلسه عنوان شد که با توجه به علاقه مندی جناب استاندار و درخواست میراث فرهنگی استان ، جلسات بعدی در حضور ایشان برگزار خواهد شد.
    مهندس سالاری همچنین درخواست فعالتر شدن دستگاه های اجرائی برا تعریف پروژه و استفاده از تسهیلات قانونی در امر احباء بافت شد.


منبع خبر: روابط عمومی
تعداد مطالعه 3111 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
معافيت هاى جديد در بافت هاى فرسوده
مدير عامل شركت عمران و مسكن سازان يزد: در صورت تفويض اختيارات ساماندهي پروژه را متعهد مي‌شويم .
وزیر مسکن وشهرسازی: پرداخت تسهیلات مسکن سال آینده متوقف می شود .
توسط بانك مسكن صورت گرفت: اختصاص 170 هزار ميليارد تومان اعتبار براي ساخت مسكن مهر
از سوی مدیر کل دفتر برنامه ریزی وزارت مسکن؛جزئیات طرح جامع مسکن اعلام شد.
تدوين سند ملي راهبردي ساماندهي سكونتگاه‌هاي غير‌رسمي كشور
ظرف دو سال آینده مطالعات طرح های بهسازی و نوسازی کل مجموعه بافت های فرسوده کشور انجام خواهد شد.
با اعتباري بالغ بر چهار ميليارد ريال 7 پلاك در مسير لب خندق تملك شده است.
در گفتگوی معاون وزیر مسکن و شهر سازی با خبرگزاری ایسنا : شرايط استفاده از وديعه اسكان موقت اعلام شد
عضو هيئت مديره شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي در نشست همايش نقش مديريت در احياي بافت هاي فرسوده شهري
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 11 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 55 مرتبه
 » بازدید دیروز: 452 مرتبه
 » کل بازدید: 2400669 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • میراللهی

  • مجموعه 16 واحدی سحر یزد

  • خانه شکوهی

  • مجموعه تجاری سامان

  • کارخانه اقبال

  • خانه رشتیان

  • خانه عطائیان