بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > بافت فرسوده > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


رئیس سازمان نظام مهندسی‌ساختمان:
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1390/10/29

سرمایه‌های ملی در بخش ساختمان حفظ نمی‌شود بلکه از بین می‌رود

سرمایه‌ها به درستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد که خسارت‌های قابل جبرانی را وارد می‌کند /صنعت ساختمان بیش از ۱۴۰ نوع شغل به صورت مستقیم و بخشی هم به صورت غیر مستقیم را در بر می‌گیرد/مسکن نیازمند وزارتخانه مستقل است.

ر ئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اشتغال، مسکن و هدفمندسازی یارانه‌ها را به ترتیب از اولویت‌های اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش مسکن بخش قابل توجهی از اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهد اما متاسفانه سرمایه‌های ملی ما در صنعت ساختمان نه تنها افزایش نیافته است بلکه در مواردی نیز کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار -مهدی هاشمی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری در مسکن، انبوه سازی، عمران و صنعتی سازی ساختمان با بیان اینکه در این نمایشگاه به موضوع جهاد اقتصادی پرداخته می‌شود افزود: موضوع صنعت ساختمان یا ابنیه در کشور ما و عموم کشور‌ها یکی از سرمایه‌هایی است که همواره به عنوان یکی از شاخصهای ارزیابی توانمندی کشور‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این صنعت ساختمان نمادی از توانمندی اقتصادی، فرهنگ، تمدن، مدیریت، رفاه و ایمنی یک کشور است و آن چیزی که در ابتدا به ذهن ما با دیدن هر کشور و یا آبادی متوادر می‌شود فضای تصویری ما از آن کشور یا شهر است.

وی با بیان اینکه طبیعتا باید تلاش کنیم که سرمایه‌های ملی ما در بخش ساختمان به خوبی و نحوه شایسته مورد استفاده قرار بگیرد، افزود: متاسفانه این سرمایه‌ها به درستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد که خسارت‌های قابل جبرانی را وارد می‌کند.

هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در سال جهاد اقتصادی هستیم و مهم‌ترین مسائل اقتصادی ما در وحله اول اشتغال زایی سپس مسکن و همچنین هدفمند کردن یارانه‌ها هستند که مورد تاکید مسئولان عالی کشور و مطالبه اصلی مردم است که باید در این راستا به صورت شایسته به این سه مورد توجه شود.

مسکن بیش از ۱۴۰ نوع شغل ایجاد می‌کند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه طیف غالب مردم کشور ما جوانان هستند و اشتغال و مسکن از اولویت‌های نخست زندگیشان است، افزود: صنعت ساختمان بخش قابل توجهی از اشتغال کشور را در بر می‌گیرد به طوری که بیش از ۱۴۰ نوع شغل به صورت مستقیم و بخشی هم به صورت غیر مستقیم را در بر می‌گیرد.

وی عنوان کرد: باید تلاش کنیم این صنعت که می‌تواند سرمایه‌های ملی ما را توسعه بدهد حفظ کنیم اما متاسفانه به این موضوع توجه نشده است به طوری که حتی بخشی از سرمایه‌های صنعت ساختمان نه تنها افزایش نداشته در مواردی نیز کاهش یافته است و به بازارهای سوداگری مثل ارز و سکه سوق داده شده است.

هاشمی این را بخشی از ضعف در صنعت ساختمان عنوان کرد و افزود: بخش قابل توجهی از هدر رفتن سرمایه‌های ملی ما به این موضوع برمی گردد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه سخنانش بخش مسکن را از نیازهای ضروری هر خانواده و جامعه نام برد و گفت: جوانان ما از اصلیترین مشکلاتشان برای تشکیل خانواده موضوع مسکن است که باید سرمایه‌های در گردش این بخش نه تنها حفظ شود بلکه افزایش یابد تا در میان مدت و بلند مدت دچار مشکل نشویم.

ضعف در مکان یابی مهم‌ترین مشکل مسکن مهر

وی در بخش دیگری از سخنانش به مهم‌ترین چالشهای مسکن مهر اشاره کرد و افزود: با اینکه مسکن مهر توانسته است بحران مسکن را به صورت مقطعی حل کند اما به عنوان یک تسکین دهنده در کوتاه مدت در برخی از شهر‌ها توانسته تاثیر گذار باشد اما نباید ساخت و ساز مسکن را دولتی کنیم و باید این صنعت را به سمت خصوصی سازی و بخش‌های عمومی غیردولتی سوق دهیم اما در مواردی برخلاف این قضیه عمل شده است.

وی گفت: یکی از مشکلات مسکن مهر ضعف در مکان یابی است که اگر در مکان مناسبی قرار نگیرد تقاضای مورد نظر در این بخش صورت نمی‌گیرد.

هاشمی در ادامه افزود: در این راستا ما پیشنهاد داده‌ایم بافت‌های فرسوده اصلیترین مکان برای احداث واحدهای مسکونی مهر باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: ۹۰درصد مکان‌های سکونت کشور ما در معرض بلایای طبیعی و ۷۰ درصد نیز در معرض زلزله قرار دارد.

وی با بیان اینکه چطور ممکن است این بخش‌ها را‌‌ رها و در مناطق خارج از محدوده اقدام به ساخت و ساز کنیم، تصریح کرد: شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک ما‌‌ رها شده است به طوری که ما می‌توانیم با اندکی افزایش هزینه‌ها کیفیت را حداقل ۳ برابر افزایش دهیم.

۲۰ درصد حامل‌های انرژی در صنعت ساختمان هدر می‌رود

هاشمی به موضوع هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: هدفمندی یارانه‌ها از افتخارات دولت نهم و دهم بوده است و باید به طور صحیح و اصولی اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: بالق بر ۵۰ درصد از حامل‌های انرژی در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما متاسفانه بخش قابل توجهی از آن بالق بر حدود ۲۰ درصد از حامل‌های انرژی در این بخش هدر می‌رود که باید حداقل در ساختمانهای جدید و قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عدم اجرای قانون مقررات ملی ساختمان بعد از ۱۶ سال

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با ابراز تاسف به این موضوع که قانون مقررات ملی ساختمان بعد از گذشت ۱۶ سال تصویب در مجلس هنوز به خوبی اجرا نمی‌شود.

وی اصلیترین مشکل در صنعت ساختمان را عدم اجرای قانون عنوان کرد و افزود: نظارت بر صنعت ساختمان که قرار بود اخیرا اجرا شود هنوز اتفاق نیفتاده است و این ناشی از عدم توجه به قانون مقررات ملی ساختمان است که علی رغم تاکیدات رهبر انقلاب و تصویب در مجلس شورای اسلامی بعد از ۱۶ سال برای اجرای برخی پروژه‌ها با شرط و شروط‌هایی مواجه می‌شویم.

هاشمی گفت: انچه که مسلم است باید مجلس این قانون را مطالبه کند زیرا اگر قانونی تصویب شود و مطالبه نشود به فراموشی سپرده خواهد شدو مجری قانون نسبت به آن توجهی نمی‌کند.

مسکن نیازمند وزارتخانه مستقل است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از ادغام وزارت مسکن و شهرسازی با وزارت راه و ترابری گفت: آیا وزارت مسکن و شهرسازی که یک وزارتخانه مستقل بود امروز می‌تواند در بدنه یک وزارت خانه دیگر ادغام شود و مشکلات مسکن را که با یک بحران مواجه بود را حل کند.

هاشمی اضافه کرد: در حالی که در گذشته مسکن دارای یک وزارتخانه مستقل بود اما بخشی از مشکلات آن روی زمین مانده بود و نمی‌توان این مشکلات را با ادغام در بدنه یک وزارتخانه دیگر حل کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین تاکید کرد اگرتدبیر مدیریت، برون سپاری دقیق و روشهای دقیق را در پیش نگیریم بحران مسکن کشور نه تنها کاهش بلکه افزایش می‌یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال در وضع موجود هم امکان دارد این مشکل را برطرف کنیم و باید بخش قابل توجهی از وزارت راه و شهرسازی را برون سپاری و به بخش عمومی غیر دولتی و خصوصی واگذار شود.


منبع خبر: خبرگزاری ایلنا
تعداد مطالعه 2022 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
تصویب طرح تفصیلی
جلسه بررسی علل و عوامل عدم سکونت در بافت فرسوده
وزیر مسکن: آنقدر خانه ساخته ایم که روی دستمان مانده/ من خودم مستاجرم!
سهميه مسكن مهر در شهرهاي زير 25 هزار نفر 90هزار دستگاه است
آموزش
تصویب بافت فرسوده شهر اردکان در کمیسیون ماده 5
برگزاری جلسه با مشاور تهیه طرح سکونتگاههای غیر رسمی شهر یزد
اسامی با نکهای ارائه کننده تسهیلات در محدوده بافت های فرسوده اعلام شد
بازدید
جلسه هماهنگی بافت فرسوده و تاریخی یزد
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 2 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 475 مرتبه
 » بازدید دیروز: 339 مرتبه
 » کل بازدید: 2395099 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • حمام خان

  • مجموعه 16 واحدی سحر یزد

  • مرمت و احیاء خانه پهلوان حسینی

  • خانه شکوهی

  • موید علایی

  • خانه عطائیان

  • مجموعه تجاری کوثر (رسولیان)