بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > اقتصادی > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


مقایسه ای معنی دار بین اجاره خانه در تهران و تورنتو
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1390/5/2

مقایسه اجاره مسکن در ایران و بسیاری از کشورهای جهان نشان می دهد که ایرانی ها ، بیشترین هزینه ها را در این خصوص متحمل می شوند و تا به امروز هم که سال به سال ، وضع شان در خصوص اجاره مسکن بدتر شده است.

به عنوان مثال ، در یک بررسی تطبیقی بین دو منطقه تقریباً مشابه از نظر جایگاه شهری بین تهران و تورنتو ، مشخص می شود که شهروندان تهرانی ، بیش از هفت و نیم برابر تورنتویی ها ، هزینه مسکن می دهند!

به این تصاویر نگاه کنید ؛ اینجا منطقه North york در تورنتو است ؛ یک منطقه متوسط نشین شهری ، جایی مانند منطقه بزرگراه رسالت در تهران و خیابان های پیرامونی اش و مناطق مشابه آن:

 
 
 
  تورنتو - north york


در این منطقه و مشخصاً در مجتمع های فوق ، اجاره یک آپارتمان 75 متری ، هزار دلار در ماه است. مستاجران ، فقط اجاره ماهانه می دهند و چیزی به نام ودیعه و رهن در آنجا مرسوم نیست.
این هزار دلار هم فقط برای اجاره واحد نیست بلکه کلیه هزینه های آب ، برق ، گاز و شارژ ساختمان را نیز شامل می شود و مستاجر هر اندازه که مصرف داشته باشد ، هزینه جداگانه ای بابت اینها نمی دهد ؛ تنها هزینه تلفن و اینترنت به صورت جداگانه و بر اساس قرارداد مستقل مستاجر با شرکت های مخابراتی و اینترنتی پرداخت می شود.

برمی گردیم به ایران و تهران ؛ هزینه اجاره یک آپارتمان 75 متری در منطقه مشابه ، مثلاً در خیابان های اطراف رسالت و سیدخندان مانند خواجه عبدالله، حدود 50 میلیون تومان رهن کامل یا ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان است که معادل 1200 دلار کانادا می شود ؛ البته هزینه های آب و برق و گاز و شارژ هم که به صورت جداگانه محاسبه می شود.
 

 

تهران - بزرگراه رسالت
 

اما تفاوت مستاجر ایرانی و مستاجر کانادایی در آن 200 دلار اضافی و پول آب و برق و گاز و شارژ نیست بلکه با مقایسه درآمدها و هزینه ها می توان به جمع بندی منطقی رسید.
یک کارمند یا کارگر معمولی در شهر تورنتو ، ماهانه حدود سه هزار دلار در آمد دارد. البته طبیعتاً افرادی با درآمدهای بالا و پایین هم وجود دارند ولی متوسط دریافتی یک کارمند یا کارگر معمولی در همین حدود است.
اما در تهران ، متوسط حقوق یک کارگر یا کارمند معمولی حدود 600 هزار تومان است.

با این اوصاف ، یک مستأجر کانادایی ، حدود یک سوم درآمد ماهانه اش را صرف اجاره خانه می کند و دو سوم بقیه را خرج سایر هزینه هایش می نماید و پول جداگانه آب و برق و گاز و شارژ هم نمی دهد ؛ اما در تهران ، یک کارمند معادل دو و نیم برابر حقوقش را باید تنها به صاحبخانه بپردازد(یا به صورت رهن کامل ، یا اجاره کامل یا تلفیقی).

با مقایسه میزان در آمد و مستاجران طبقه متوسط در تهران و تونتو و بدون در نظر گرفتن هزینه آب و برق و ...، می توان به این جمع بندی رسید که مستاجر متعارف ایرانی ، به طور متوسط هفت و نیم برابر بیش از همتای کانادایی اش متحمل هزینه اجاره مسکن است ( در تورنتو درآمد متوسط سه برابر اجاره متوسط است، در ایران ، برعکس ، اجاره متوسط دو و نیم برابر درآمد متوسط است که از ضرب این دو ، عدد هفت و نیم به دست می آید.)

حال همین یک قلم را بگیرید و در سایر مسائل نیز خط آن را پیگیری کنید  تا ببینید چرا بسیاری از ایرانی هایی که تحصیلات عالیه ، تخصص یا ثروت کافی دارند ، جلای وطن می کنند و در آن سوی اقیانوس ها در سرزمینی به نام کانادا ، رحل اقامت می افکنند ، آنقدر زیاد که خیلی ها تورنتو را تهرانتو می نامند .

... و هنوز ، بیچاره مستاجران ایرانی !


منبع خبر: سیمرغ
تعداد مطالعه 1963 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
عملیات احداث مجتمع تجاری سپهر یزد در تیر ماه آغاز می شود
اشكال در بسته پولي سال90 / وام ساخت مسكن كاهش يافت؟
الهام: ميراث فرهنگي براي رفع مشكلات مالي تا سال آينده صبر كند
معاون و زير مسكن و شهر سازي در گفتگو با خبرگزاري مهر :اعتبار نوسازی بافت های فرسوده 2 برابر شد
وام 250میلیون ریالی به سازندگان صنعتی مسکن
بانک مسکن به عنوان یک نهاد مالی تخصصی از پروژه های بافت فرسوده پشتیبانی مالی می کند
نياز بافت‌های فرسوده به سرمايه‌گذاری جديد معادل شش برابر بودجه عمومی كشور
هیات واگذاری با فروش 5 شرکت دولتی موافقت کرد.
فروش اوراق مشارکت توسط شهرداری‌ها
معاون وزيرمسكن و شهر سازي :براي ساخت يک ميليون و 39 هزار واحد مسکوني درکشور عقد قرارداد شده است
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 7 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 98 مرتبه
 » بازدید دیروز: 127 مرتبه
 » کل بازدید: 2393834 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • مرکز تجاری بهمن (بلوار بسیج )

  • خانه علومی

  • مجموعه 16 واحدی سحر یزد

  • حمام خان

  • سرای درج (تیمچه چاووش)

  • مجتمع تجاری اداری سپهر یزد

  • مجتمع تجاری یاسپیرین ( علیچی )