بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > بافت فرسوده > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


خط 3000 ميليارد توماني به راه افتاد
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1390/3/16

اعتبار جديد براي ساخت‌وساز

با درخواست وزير مسكن از رييس‌جمهور مبني‌بر تزريق نقدينگي جهت تكميل پروژه‌هاي مسكوني در دست ساخت، دستور «ادامه حمايت بانكي از ساخت‌وسازهاي داراي شرايط مسكن‌مهر» صادر شد. در حال حاضر حجم فعاليت‌هاي ساختماني به قدري رونق گرفته كه ماهانه به 1500 ميليارد تومان تسهيلات بانكي نياز است كه به اين منظور مقرر شده خط‌اعتباري 7 هزار ميليارد توماني كه پيش از اين بانك مركزي ايجاد كرده بود، مجددا شارژ شود. تاكنون 15 هزار ميليارد تومان از محل منابع بانكي و اوراق مشاركت در قالب وام‌‌هاي 20 ميليوني به انبوه‌سازان پرداخت شده است.

ا درخواست وزير مسكن موافقت شد
خط اعتباري جديد براي ساخت‌وساز

 مجوز پرداخت 3000 ميليارد تومان تسهيلات جديد به پروژه‌هاي در دست ساخت
گروه مسكن- فريد قديري: درخواست مكتوب وزير مسكن از رييس‌جمهور براي پشتيباني بانك‌مركزي از رونق ساخت‌وسازهاي مسكوني، مورد موافقت قرار گرفت و منجر به صدور مجوز «ادامه حمايت بانكي از ساخت مسكن‌ ارزان‌قيمت» شد.
زنگ خطر توقف پروژه‌هاي ساختماني كه طي ماه‌هاي اخير با اتمام منابع بانكي قابل اختصاص به مسكن‌مهر، به صدا درآمده بود باعث شد علي نيكزاد چند روز پيش در نامه‌اي خطاب به رييس‌جمهور، اختصاص خط‌اعتباري جديدي را براي تزريق نقدينگي جهت تكميل به موقع پروژه‌هاي مسكوني در دست اجرا، طلب كند.
اكنون با پاسخ مثبت به اين درخواست، مقرر شده فعلا يك خط‌اعتباري در حد 3 هزار ميليارد تومان از سوي بانك‌مركزي در اختيار بانك‌مسكن قرار بگيرد تا در قالب وام‌هاي 20 يا 25 ميليون توماني به انبوه‌سازاني كه با رعايت شرايط مسكن‌مهر، فعاليت مي‌كنند پرداخت شود. همچنين نظام بانكي اين ماموريت را دارد تا پايان اجراي طرح ساخت مسكن‌ ارزان‌قيمت، نسبت به تامين منابع براي وام‌دهي به سازنده‌ها اقدام كند.
بانك‌مركزي پيش از اين يك‌بار در سال87 و بار ديگر در خرداد 89 به ترتيب دو خط اعتباري هر كدام به ارزش 3500 ميليارد تومان براي ساخت مسكن‌ ارزان‌قيمت ايجاد كرده بود اما در طول سال 89، اين 7 هزار ميليارد تومان كفايت نكرد طوري كه سرعت ساخت‌وسازهاي مسكوني به قدري افزايش پيدا كرد كه بانك‌مسكن مجبور به انتشار اوراق مشاركت معادل 7 هزار ميليارد تومان براي تامين نقدينگي مورد نياز انبوه‌سازان شد.
تا پايان ارديبهشت امسال، بانك‌مسكن 15 هزار و 500 ميليارد تومان وام ارزان‌قيمت ساخت مسكن پرداخت كرده كه به اين ترتيب 1500 ميليارد تومان بيشتر از منابع در دسترس بانك، به انبوه‌سازان ارائه شده است.
مجموع قراردادهايي كه بانك‌مسكن براي پرداخت تسهيلات با انبوه‌سازان منعقد كرده تاكنون به 27 هزار ميليارد تومان رسيده كه به دليل آنكه وام ساخت در 5 مرحله و بعد از پيشرفت فيزيكي پروژه‌ها پرداخت مي‌شود، حدود 11 هزار ميليارد تومان از اين تعهد هنوز به مرحله پرداخت نرسيده است. اين در حالي است كه مسوولان وزارت مسكن پيش‌بيني مي‌كنند تا پايان امسال ارزش قراردادهاي منعقد شده به 42 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.
براي حمايت بانكي از ساخت‌وسازهايي كه در قالب مسكن‌مهر انجام مي‌شود، پيشنهاد ديگري مبني بر برداشت از صندوق توسعه ملي نيز مطرح است كه به زودي رقم مصوب براي برداشت از آن مشخص و ابلاغ خواهد شد.
شارژ سوم
سال گذشته بعد از شارژ خط‌اعتباري مسكن‌مهر از 3500 ميليارد به 7000 ميليارد، قرار بود در مردادماه، خط به 12 هزار ميليارد تومان برسد اما به خاطر همزماني اين تصميم با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، مسوولان بانكي با اين توجيه كه شارژ خط‌اعتباري ممكن است به افزايش نقدينگي در جامعه دامن بزند، با اين اقدام مخالفت كردند. اين در حالي است كه به اعتقاد دفتر اقتصادي وزارت مسكن در سال89 پرداخت بيش از 5 هزار ميليارد تومان تسهيلات ساخت مسكن نه تنها اثر تورمي به همراه نداشت، بلكه باعث كاهش سهم مسكن در سبد هزينه خانوار شد و حتي در كاهش نرخ تورم در سال89 نيز موثر بوده است.
به اين ترتيب واقعيت سال گذشته بازار ساخت‌وساز در موافقت اخير رييس‌جمهور موثر بوده است.
درخواست چند روز پيش وزير مسكن براي شارژ خط‌‌اعتباري مسكن‌مهر از آنجا مورد تاييد سريع قرار گرفته كه در دولت حساب ويژه‌اي به لحاظ اشتغالزايي، رونق اقتصادي و تامين مسكن دهك‌هاي كم‌درآمد روي مسكن‌مهر باز شده است. بيش از 5/1 ميليون واحد مسكوني در دست ساخت است كه اين حجم ساخت‌وساز، حدود يك ميليون و 200 هزار فرصت شغلي ايجاد كرده است.
در حال حاضر علاوه بر سازنده‌هايي كه در زمين‌هاي 99ساله مشغول به كار هستند، انبوه‌سازاني كه در داخل شهرها و در زمين‌هاي ملكي با رعايت شرايط مسكن‌مهر ساخت‌وساز مي‌كنند نيز مي‌توانند از تسهيلات بانكي ارزان‌قيمت كه بانك‌مسكن در قالب وام مسكن‌مهر پرداخت مي‌كند، استفاده كنند. سازنده‌ها كافي است تعهد دهند واحدهاي ساخته‌شده را به كساني كه فاقد مسكن هستند، واگذار كنند.
محل صرف خط اعتباري
عملكرد بانك‌مسكن در يك‌سال اخير نشان مي‌دهد از 15 هزار ميليارد تومان تسهيلاتي كه از منابع مسكن‌مهر پرداخت شده، 800 ميليارد تومان به نوسازي بافت‌هاي فرسوده تعلق داشته است.
به اين ترتيب از يك‌سو رونق ساخت‌وساز در كشور كه از آمار صدور پروانه‌هاي ساختماني مشخص است و از سوي ديگر تسهيل شرايط استفاده از خط‌اعتباري مسكن‌مهر توسط انبوه‌سازان، شتاب برداشت از اين محل را افزايش داده است.
در طول سال 89 به طور متوسط ماهانه 900 ميليارد تومان از طريق بانك‌مسكن به سازنده‌ها تسهيلات پرداخت مي‌شد اما اين ميزان در سه ماه گذشته از سال90 به ماهانه 1500 ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است.
براساس اين گزارش خط‌اعتباري جديد براي ساخت‌وسازهاي مسكوني به گونه‌اي توسط بانك‌مركزي در اختيار بانك‌مسكن قرار خواهد گرفت كه به محض تخصيص منابع جديد، بانك‌مسكن با بانك‌مركزي تسويه‌حساب خواهد كرد.


منبع خبر: دنیای اقتصاد
تعداد مطالعه 2052 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
تشکیل جلسه با مدیر کل آموزش و پرورش
راههای تسریع در بهسازی بافت فرسوده
جلسه کمیته مناسب سازی بافت تاریخی
بافت فرسوده
برگزاری جلسه با مشاور تهیه طرح سکونتگاههای غیر رسمی شهر یزد
برگزاری جلسه
حضور معاوت وزیر راه وشهرسازی
دفاتر خدمات نوسازی محله با حمایت دولت و شهرداریها ، توسط بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد
ضرورت تداوم حمایت از طرح مسکن مهر/ دولت به بخش خصوصی اعتماد کند
وزیر مسکن: آنقدر خانه ساخته ایم که روی دستمان مانده/ من خودم مستاجرم!
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 3 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 43 مرتبه
 » بازدید دیروز: 127 مرتبه
 » کل بازدید: 2393779 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • خانه شکوهی

  • ساختمان تجاري- فرهنگي ياسپيرين

  • مجتمع تجاری یاسپیرین ( علیچی )

  • خانه هوشمند

  • حسینیه ناظم التجار

  • خانه اولیاء

  • میراللهی