بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > معماري و شهرسازي > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


ساخت پانل‌های بتنی دیوار خارجی ساختمان
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1390/2/10

پانل‌های بتنی مورد استفاده در دیوار خارجی نیک‌سیستم(ساختمان‌های سریع‌الاحداث) با تلاش محققان مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور ساخته شد.

دکتر فاطمی عقدا، رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با اعلام این خبر در مورد ویژگی‌های این پانل اظهار کرد: سبکی قطعات، مقاومت و دوام، رعایت اصول و ضوابط مربوط به عایق حرارتی و صوتی، عدم نیاز به اعمال پوشش نهایی به عنوان اندود تزئینی، استفاده از مواد و مصالح موجود در کشور، سرعت اجرا و تولید صنعتی از ویژگی‌های بارز این پانل‌ها در مقایسه با دیگر مصالح و یا سایر سیستم‌های رایج است.

وی افزود: از دلایل اصلی کاربرد نسبتاً زیاد مصالح سیمانی در ساخت دیوار، مقرون به‌صرفه بودن، سهولت استفاده، در دسترس بودن اجزای تشکیل دهنده و عدم نیاز به نیروهای فنی متخصص است. به همین دلیل علی‌رغم تنوع زیاد در این‌گونه‌ مصالح، هنوز هم استفاده از مصالح سیمانی، یکی از گزینه‌های مطرح در جهان است.

فاطمی عقدا خاطرنشان کرد: در این میان استفاده از بتن ملات‌های سبک، که با استفاده از مواد افزودنی معدنی یا شیمیایی اصلاح شده‌اند،‌ به ‌لحاظ ملاحظات اقتصادی،‌ اجرایی و فنی بیشتر مورد توجه هستند. از جمله مزایای فنی کاربرد بتن ملات سبک، کاهش وزن ساختمان و در نتیجه عملکرد بهتر در برابر بارهای جانبی، ‌افزایش سرعت اجرا، بهبود خواص حرارتی و غیره است.

وی در تشریح ویژگی‌های نیک‌سیستم‌ گفت: کاهش وزن قطعات ضمن کمک به عملکرد سازه در برابر بارهای جانبی و کاهش مصرف فولاد مورد استفاده، در حمل و نقل و نصب قطعات، پارامتر تاثیرگذاری است. چرا که با توجه به ایده اولیه، مبنی بر سهولت در حمل و نقل و نصب قطعات با کمترین امکانات (حتی یک یا دو نفر به تنهایی)، افزایش وزن قطعات، یا منجر به کوچک شدن ابعاد پانل و در نتیجه کاهش سرعت اجرا و افزایش هزینه شده، و یا نیاز به جرثقیل یا دیگر وسایل بالابر را ایجاب می‌کند. فاطمی عقدا افزود: پیش‌بینی شده تا پانل‌ها جهت سهولت در حمل و نقل و نصب، حداکثر وزنی در حدود 40 تا 60 کیلوگرم داشته باشند، تا با حداقل نفرات و امکانات، نصب آن‌ها مقدور باشد.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اظهار کرد: با توجه به این‌که این قطعات هم به‌عنوان دیوار خارجی و هم نمای نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دوام آن‌ها بر اساس الزامات استاندارد مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین با توجه به این‌که این قطعات غیر باربر هستند، از نظر جذب آب، عمق نفوذ آب تحت فشار،‌ نفوذ‌پذیری یون کلرید و جمع شدگی مورد بررسی قرار گرفته و مطابق با ویژگی‌های استاندارد ASTM هستند. وی با اشاره به عملکرد مناسب حرارتی نیک‌پانل‌ها، استفاده از یک لایه بتن سبک به ضخامت 4 سانتی متر(با یک لایه شبکه میلگرد گالوانیزه) و یک لایه پلی‌استایرن(یا عایق دیگر) به ضخامت 3 سانتی‌متر را از ویژگی‌های بارز این دیواره‌ها به منظور رعایت الزامات مربوط به عایق حرارتی و صوت عنوان کرد.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان این که طراحی نیک‌پانل‌ها به گونه‌ای که نیازی به اندود و پوشش نهایی نداشته باشند از دیگر ویژگی‌های آن‌هاست، افزود: این ویژگی علاوه بر افزایش سرعت اجرا، صرفه اقتصادی را هم به دنبال خواهد داشت.

فاطمی عقدا خاطرنشان کرد: از دیگر کاربردهای این پانل‌ها استفاده از آنها در جداره بیرونی ساختمان‌های با اسکلت فولادی است که می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای آجر یا بلوک‌های سفالی باشد. همچنین استفاده از این پانل‌ها که به شیوه خشک اجرا می‌شوند گامی دیگر در توسعه صنعتی‌سازی ساختمان در کشور است. وی گفت: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در حال مطالعه و بررسی استفاده از این پانل‌ها در ساختمان‌های بتنی است تا در آینده بسیار نزدیک امکان استفاده از آنها در ساخت دیوارهای بیرونی این نوع ساختمان‌ها فراهم شود.


منبع خبر: شبكه اطلاع رساني ساختمان ايران
تعداد مطالعه 2305 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
رييس كانون سراسري انبوه‌سازان: حركتي انقلابي در حوزه ساخت و ساز در حال انجام است
وزير مسكن و شهرسازي از زدن كلنگ احداث اولين مجتمع استيجاري كشور در خراسان شمالي خودداري كرد .
وام 20 میلیون تومانی جهت بهسازی و نوسازی به بافت تاریخی استان یزداختصاص داده شد
توسط بانك مسكن صورت گرفت: اختصاص 170 هزار ميليارد تومان اعتبار براي ساخت مسكن مهر
تصويب محدوده بافت فرسوده شهري يـــزد
جمع بندي ديدگاه هاي مطرح شده در همایش تجدید حیات در بافت های با ارزش
شهرداران و رؤساي مناطق شهرداري نمايندگان شركت مادرتخصصي عمران و بهسازي هستند.
هشدار وزیرمسکن به صاحبان خانه‌های خالی
مشاور وزير مسكن و شهرسازي :
بافت هاى فرسوده ، بيمارى اى كه هر آن ممكن است با تلنگرى عظيم مانند زلزله، نقاطى را به كما ببرد.
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 2 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 23 مرتبه
 » بازدید دیروز: 127 مرتبه
 » کل بازدید: 2393759 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • بازارچه صنایع دستی شاهزاده فاضل

  • حمام خان

  • خانه علومی

  • زرگر یزدی

  • مجموعه 16 واحدی سحر یزد

  • خانه هوشمند

  • سرای گذشتی