بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > بافت فرسوده > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


پیشنهاد وزیر سابق راه و ترابری برای حل مشکل بافت‌های فرسوده شهر
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1390/1/25

برای حل مشکل بافت‌های فرسوده شهر را به قطعات 10000متری تقسیم کنند و در یک قسمت از این قطعات ساختمان های فرسوده را کوبیده و در 1000 متر آن ساختمان 10 طبقه بنا کرده و 9000 هزار متر آن را به فضای سبز اختصاص دهند. به همین ترتیب اگر در قطعات ایجاد شده ساخت و ساز شود قطعا مشکل فضای سبز و بافت فرسوده باهم حل خواهد شد.

حمید بهبهانی اظهار داشت: این تقسیم بندی‌ها از پیشرفت و توسعه بی‌رویه شهر تهران جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که حاشیه نشینی در اطرف تهران کاهش پیدا کند. در حقیقت می‌توان گفت طرح تفصیلی جدید شهر تهران آرایش کاملی به این شهر خواهد داد.

بهبهانی با تأکید بر اینکه طرح تفصیلی جدید شهر تهران قطعاً باید به سراغ کمبودهای شهر تهران برود، اظهار کرد: مهمترین کمبود شهر تهران نداشتن فضای سبز کافی است. سرانه فضای سبز باید در حدود 20 تا 25 درصد باشد و به همان نسبت که فضای سبز کوتاه گسترش پیدا می کند فضای سبز درختکاری هم ایجاد شود.

وزیر سابق راه و ترابری خاطر نشان کرد: برای گسترش فضای سبز شهر تهران باید در مناطقی که به عنوان ریه این شهر محسوب می‌شود درختکاری کرد و در عین حال که در حفظ و نگهداری باغ‌های موجود هم باید کوشش بسیاری به خرج داد و از قلع و قمع کردن درختان برای ساخت و ساز بی‌رویه نیز جلوگیری کرد.

این استاد دانشگاه ایجاد و تعریف مراکز فرهنگی را از دیگر وظایف طرح تفصیلی جدید شهر تهران دانست و عنوان کرد: طرح تفصیلی باید امکانی را فراهم کند تا پارکهای متعدد با کاربری‌های متفاوت در هر منطقه ایجاد شود، برای مثال پارک‌هایی برای ورزش، فیلم دیدن، نگهداری حیوانات، پارک فناوری، پیست‌های مختلف دوچرخه سواری، موتورسواری و پارک‌های آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی و ترافیک برای سنین مختلف در واقع در این نوع پارک‌ها با شبیه سازی یک شهر و وسایل نقلیه مختص به آن، کودکان با قوانین راهنمایی و رانندگی آشنا شده و برای ورود به جامعه آماده می شوند.

وی خاطر نشان کرد که میزان انعطاف پذیری طرح تفصیلی جدید شهر تهران بستگی به طراح و کارفرمای این طرح دارد، در حال حاضر متوجه شده‌اند که تهران با کمبود فضای سبز مواجه است و برای جبران آن حاشیه بزرگراه‌ها را خریداری کرده و تبدیل به فضای سبز می‌کنند.

بهبهانی تأکید کرد: اما اینکه چقدر بتوان با این طرح در شهر تهران انعطاف ایجاد کرد جای بحث دارد چون تهران در یک قالب معینی تعریف شده و ساختمان‌های تجاری، مسکونی و فرهنگی در مکان‌های مشخصی احداث شده‌اند که نمی‌توان کاربری آنها را تغییر داد و باید به حالت ثابت به کار خود ادامه دهند.

وزیر سابق راه و ترابری ساماندهی شهر تهران را یکی از مهمترین دستاورد اجرای طرح تفصیلی جدید برشمرده و اظهار کرد: یکی از فعالیت هایی که با اجرای طرح تفصیلی عملی می‌شود تعریض خیابان‌هاست، شهرداری باید سعی کند تا قبل از احداث ساختمان‌ها خیابان کشی‌ها را انجام دهد و جلوتر از ساخت و ساز حرکت کند، چون امروزه شاهد هستیم که ابتدا ساختمان‌ها ساخته می‌شود و سپس برای تعریض خیابان‌ها شهرداری مجبور است این ساختمان‌ها را تخریب کند

به گفته بهبهانی شهر تهران در اجرای طرح تفصیلی جدید باید به عنوان یک مرکز توسعه در نظر گرفته شود و تمام مشکلات و کمبودهای آن به طور جامع بررسی شده و از تدابیر کارآمد و قابل اجرا برای رفع این مشکلات در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه امروزه بافت‌های فرسوده شهر تهران به یک دغدغه اصلی برای مردم و مسئولان تبدیل شده، عنوان کرد: بافت‌های فرسوده امروزه خسارت جانی و مالی بسیاری را برای افراد به وجود آورده است، این بافت‌ها برای زمانی بوده که تهران هنوز شهر کوچکی بود و به یک کلان شهر تبدیل نشده بود لذا امروزه دیگر این بافت‌ها جوابگوی سلامت انسانی نیست و باید راه حل اساسی برای آنها اندیشید.

این استاد دانشگاه پیشنهاد کرد برای حل مشکل بافت‌های فرسوده شهر را به قطعات 10000متری تقسیم کنند و در یک قسمت از این قطعات ساختمان های فرسوده را کوبیده و در 1000 متر آن ساختمان 10 طبقه بنا کرده و 9000 هزار متر آن را به فضای سبز اختصاص دهند. به همین ترتیب اگر در قطعات ایجاد شده ساخت و ساز شود قطعا مشکل فضای سبز و بافت فرسوده باهم حل خواهد شد.


منبع خبر: شبكه اطلاع رساني ساختمان ايران
تعداد مطالعه 2149 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
جلسه شورای مسکن
بازدید
روند تغییرات قیمت مسکن افزایشی نیست
ستاد "تسهیل در ساخت مسکن مهر" در ابرکوه تشکیل شد
بازدید مشاوران جوان کارگروه زیر بنایی از بافت فرسوده و تاریخی
دلایل نرفتن انبوه سازان به بافت‌های فرسوده
مسکن مهر طرحی برای خانه دار شدن همه محرومان
اجراي طرح بدنه سازي ميدان بعثت
اختصاص تسهیلات جدید بانکی به واحد های مسکونی در محدوده بافت های فرسوده
جلسه شورای مسکن
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 4 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 91 مرتبه
 » بازدید دیروز: 127 مرتبه
 » کل بازدید: 2393827 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • میراللهی

  • خانه علومی

  • حمام خان

  • ساختمان تجاري- فرهنگي ياسپيرين

  • مجموعه تجاری کوثر (رسولیان)

  • مرمت و احیاء خانه پهلوان حسینی

  • موید علایی