بقعه ستی فاطمه
تصوير روز
مدفن ستی (بی بی ) فاطمه خاتون ، متوفی در قرن نهم هجری ، همسر امیر چقماق شامی که مشترکاً مسجد امیر چقماق را بنیاد نهادند .



> گروه اخبار > بافت فرسوده > مشروح خبر _PRINTER_FRIENDLY


برنامه پنجم در نوسازي بافت‌هاي فرسوده عملي نيست
نگارنده خبر: مدير سايت
تاریخ ثبت:1389/11/9

تعدادي از اعضاي كميسيون عمران مجلس با اشاره به اينكه عملكرد نوسازي بافت‌هاي فرسوده تاكنون رضايت‌بخش نبوده، تاكيد كردند: با آنچه در قانون برنامه پنجم براي اختصاص نيمي از اعتبارات بانكي بخش مسكن به بافت‌هاي فرسوده در نظر گرفته شده، از سال آينده عذر و بهانه براي كوتاهي در عملكرد اين حوزه قابل قبول نيست.

رييس كميسيون عمران در اين باره گفت: مجلس در بررسي لايحه برنامه پنجم يك بند بابت تامين مالي نوسازي بافت‌هاي فرسوده اضافه كرد و اكنون با تصويب اين قانون و با توجه به اينكه بسترهاي نوسازي نيز فراهم است، بايد سرعت ساخت‌وساز در مناطق فرسوده و قديمي شهرها افزايش پيدا كند.

علي‌اكبر آقايي در عين حال افزود: نمي‌توان به وزارت مسكن ايراد گرفت كه چرا تا الان در احياي بافت‌هاي فرسوده موفق عمل نكرده؛ اما از اين به بعد انتظار ما تحول در اين حوزه است. رييس كميسيون عمران تصريح كرد: دولت بايد براي سال آينده نيمي از اعتبارات بانكي بخش مسكن را براي بافت‌هاي فرسوده كنار بگذارد و تا زماني‌كه اين تخصيص اتفاق نيفتد، نمي‌توان انتظاري هم داشت.

مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران نیزبا اشاره به اینکه پیش از این خلأ قانون و نیز عدم تخصیص اعتبار به عاملی تبدیل شد تا وزارت مسکن نوسازی بافت‌های فرسوده را به امان خدا رها کند، گفت: البته از یکسال گذشته رویه وزارت مسکن در این زمینه تغییر کرده است؛ به طوری که تقدیم لایحه نوسازی بافت‌های فرسوده از سوی این وزارتخانه به مجلس نقطه عطف توجه و اراده دولت برای احیای واحدهای فرسوده بوده است. این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: تصویب قانون بافت‌های فرسوده و همچنین تخصیص اعتبار از جمله مواردی هستند که باعث می‌شود وزارت مسکن به صورت هدفمند و با برنامه‌ریزی دقیق احیای واحدهای قدیمی را دنبال کند. بر این اساس مطابق برنامه پنجم توسعه مقرر شده است که وزارت مسکن سالانه 10 درصد از بافت‌های سراسر کشور را نوسازی کند و با درنظرگرفتن اینکه حجم بافت‌های فرسوده در سراسر کشور 65 هزار هکتار است، دولت باید در پایان برنامه پنجم 30 هزار هکتار از واحدهای فرسوده را نوسازی کند.

اما در حالي‌كه نمايندگان عضو كميسيون عمران به چشم‌انداز نوسازي بافت‌هاي فرسوده تحت تاثير آنچه در قانون برنامه پنجم آمده، خوش‌بين هستند، معاون وزير مسكن در امور بافت‌هاي فرسوده، اين برنامه را عملي نمي‌داند.

احمد صادقي در اين باره به دنياي‌اقتصاد گفت: در برنامه پنجم قيد شده بايد سالانه 10 درصد از بافت‌هاي فرسوده كشور بازسازي و نوسازي شوند، اما از ابتداي انقلاب تاكنون فقط 7 درصد مساحت بافت‌هاي فرسوده نوسازي شده است، بنابراين رسيدن به عدد برنامه غيرممكن است.

معاون وزير مسكن همچنين درباره سهم 50 درصدي بافت‌هاي فرسوده از منابع بانكي بخش مسكن نيز گفت: مشكل نوسازي، اعتبار نيست. بافت‌هاي فرسوده يك عقب‌ماندگي تاريخي است كه براي رفع آن نياز به سرمايه‌گذاري هنگفتي است.

صادقي همچنين تصريح كرد: احتمالا سال آينده وام نوسازي برحسب تعداد واحدهايي كه انبوه‌ساز مي‌سازد افزايش پيدا مي‌كند.


منبع خبر: «دنياي‌اقتصاد»
تعداد مطالعه 2221 مرتبه بوده است.


عناوين مرتبط
طرح جدید مجلس برای حمایت از بافت های فرسوده
جلسه
بازدید
ویژگی بارز مسکن مهر مدیریت پویای آن است
اطلاعیه
بررسی طرح پژوهش علل و عوامل عدم سکونت مردم در بافت تاریخی
وزیر مسکن و شهر سازی : دغدغه مسكن را حذف مي كنيم
شرط تحويل قطعي مسكن‌ مهر
تشکیل کمیته طرح تفصیلی بافت تاریخی یزد
تثبيت نرخ عوارض پروانه ساختماني در سال 90
  نظر بدهید:
* نام:  
* ایمیل:  
* متن:
محدودیت تایپ: حرف
* کد امنیتی:   <  
 

 
به وب‌سايت اطلاع‌رساني شركت عمران و مسكن سازان استان يزد خوش آمديد.






مقالات
معرفی شرکتهای عمرانی
جستجو در سایت
آمار سایت
 » شروع سایت: فروردین 1385
 » خبر ثبت شده: 778 مورد
 » مقاله ثبت شده: 51 مورد
 » در حال بازدید: 2 نفر
 » بیشترین بازدید همزمان: 463 نفر
 » بازدید امروز: 27 مرتبه
 » بازدید دیروز: 127 مرتبه
 » کل بازدید: 2393763 مرتبه
 » میانگین: 429 بازدید در روز

پروژه هاي مسكن سازان

  • مجموعه مسکونی هزار درخت

  • موید علایی

  • سرای درج (تیمچه چاووش)

  • خانه عطائیان

  • مجموعه چهار واحدمسکونی موسوی

  • سرای گذشتی

  • مرکز تجاری بهمن (بلوار بسیج )